Recenze: Knižní přehlídka pozoruhodných režisérů dneška

Filmový kritik Pavel Sladký dal dohromady knihu Film jsou tajné dveře do reality: 10 zásadních režisérek a režisérů současnosti – portréty a rozhovory.

Filmový kritik Pavel Sladký dal dohromady knihu Film jsou tajné dveře do reality: 10 zásadních režisérek a režisérů současnosti – portréty a rozhovory. Zdroj: Pavel Sladký

Jedním z režisérů, kterým se Pavel Sladký ve své knize věnuje, je Lars von Trier (na snímku z festivalu v Cannes).
Kniha Pavla Sladkého vyniká především rozhovorem s s nečekaně osobním  oscarovým režisérem Michaelem Hanekem
3
Fotogalerie

Proslulý provokatér Lars von Trier, oscarový satirik a žánrový žongléř Pong Čun-ho, ale i smutně groteskní Elia Suleiman nebo skromně nezávislá Kelly Reichardtová. První kniha filmového publicisty Pavla Sladkého nazvaná Film jsou tajné dveře do reality představuje deset významných režisérů současnosti.

Spolupracovník Českého rozhlasu či časopisů Film a doba a Cinepur Pavel Sladký patří k nemnoha tuzemským filmovým novinářům, kteří pravidelně jezdí na evropské festivaly a mluví s mezinárodními filmaři. Především tam udělal rozhovory s deseti režiséry, které si vybral pro svou knihu a doplnil o profily jejich filmografie.

Podtitul publikace nazývá zvolené filmaře zásadními. Pravdou je, že všichni si už vytvořili kredit na festivalovém okruhu a jejich snímky promítají nejprestižnější filmové akce v Cannes, Benátkách a Berlíně.

Významných současných režisérů je řada, Sladkého výběr je tak pochopitelně ovlivněn i osobními preferencemi autora. U některých filmografií lze však najít společné rysy – především nelítostný pohled na odcizení moderní společnosti a kruté a narcistní vlohy lidské povahy.

Obsah knihy je přesto dostatečně pestrý, aby neimponoval jen určitému diváckému vkusu. Chlad Michaela Hanekeho doprovází empatie Chou Siao-siena, menší známost Mohsena Machmalbáfa vyvažuje kontroverznost von Triera nebo popularita tvůrce Parazita Pong Čun-hoa.

Ve všech případech jde o autorské filmaře, tedy režiséry, kteří si své filmy i píšou a často do nich otiskují vlastní život. Kniha není určena úplným laikům, ale ani velkým odborníkům, ideální čtenář by však měl mít jisté povědomí o artovém filmu.

Podobu knihy podtrhuje i pravidelná stránka, na níž Sladký zmiňuje další podobné tvůrce a doporučí, jakým snímkem by měl člověk u té které filmografie začít. Tato část knihy by si jen zasloužila důkladnější stylistickou editaci, aby se v ní tolikrát neopakovaly stejné výrazy, zmizelo nesystematické přechylování a plynuleji se četla.

S určitým informačním povědomím je každé z interview srozumitelné a zajímavé. Vyniká především to s nečekaně osobním Michaelem Hanekem či s filozofujícím Rumunem Cristim Puiuem. Obě části publikace se však vzájemně dobře doplňují.

Kniha Film jsou tajné dveře do reality může sloužit jako brána k filmům, jejichž uvádění bývá omezeno na festivaly. Pokusit se sehnat tituly, které člověka v textu zaujmou, je už na každém fanouškovi. Pavel Sladký svou publikací pomáhá s výběrem a popostrkává k tomu, aby lidé dobu pandemie využili k doplnění svých znalostí o několik podle něj pozoruhodných snímků.

 

Pavel Sladký: Film jsou tajné dveře do reality (10 zásadních režisérů a režisérek současnosti – portréty a rozhovory)

Vydala:Euromedia Group v edici Universum, 224 stran

Hodnocení: 70 procent

Autorka je spolupracovnicí redakce