Motokrosová esa zorají trať v Lokti

Závody mistrovství světa v motokrosu se vrací. Na trať v Lokti.

V květnu 1973 se na nově vybudované trati Auto moto klubu Loket jel historicky první závod. Přebor západočeského kraje tenkrát vyhrál Jan Pošvář z Chebu. Sedmatřicet let poté přijíždějí do Lokte vyhrávat Ital Antonio Cairoli, Francouz David Vuillemin, Belgičan Steve Ramon či Němec Maxmilian Nagl. Hvězdy světového motokrosu. Hodně se od té doby v Lokti změnilo a nejvíc právě trať. Když ji tehdy na motocyklu ČZ 250 Pošvář úspěšně dobyl, nestála tam ani malá tribuna. Současný motokrosový areál však musí pojmout tisíce diváků, desítky novinářů z několika zemí a mašiny desítek závodníků z několika kontinentů. „V roce 1974 jsme závodiště oplotili, postavili tribunu a prostor částečně ozvučili. Byl to první krok na cestě k pořádání velkých závodů. Z dnešního pohledu je to ale už strašně dávno,“ rozhlíží se po prašných loketských serpentinách Zdeněk Dvořák, ředitel loketského závodu Mistrovství světa ve třídách MX1 a MX2.
Prvním mezinárodním závodem, který si v Lokti pamatují, byl v roce 1979 pátý ročník závodu O putovní hornický kahan. Odtud však k pořádání mistrovství světa bylo daleko. Až o deset let později se události pohnuly výrazně vpřed.
„Podle mezinárodních pravidel jsme v roce 1989 vybudovali nové startovací zařízení a prodloužili trať na více než dva tisíce metrů s šestnácti zatáčkami,“ vzpomíná Dvořák, který teprve po těchto úpravách mohl začít naplno snít svůj velký sen o motokrosovém šampionátu v Lokti.
Přípravou na něj bylo mistrovství Evropy ve třídě 250 ccm v roce 1993. Zúčastnilo se ho devětačtyřicet jezdců ze třinácti zemí. V roce 1995 pak Loket poprvé okusil atmosféru světového šampionátu. Událost, která dostala město Loket na televizní obrazovky, si ale vyžádala další modernizaci trati. „Museli jsme postavit budovy jury a tiskového střediska a dva podchody pro diváky. Taky jsme rozšířili parkoviště závodních strojů a startovní rovinu,“ vypočítává. Od té doby je na loketských serpentinách prakticky každý rok něco nového. Například v roce 2006 tady trať zkrátili podle mezinárodního řádu na současných 1586 metrů. V roce 2008 postavili nové parkoviště pro diváky a dokončili rozvody pro zkrápění trati. A nakonec vloni rozšířili boxy pro mechaniky a nad závodištěm postavili nové parkoviště pro jezdce, včetně mycích boxů a tunelu pro najíždění závodníků na trať.
„Vybudovat areál se zázemím pro závody mistrovství světa je samozřejmě náročné. Hodně nám v tom pomohla Sokolovská uhelná. Zapůjčením techniky, lidmi, penězi,“ děkuje Zdeněk Dvořák nejbohatší firmě v kraji, která bude až do roku 2012 generálním partnerem loketských závodů mistrovství světa. Trať šampionátu nabídne divákům hned několik zajímavých úseků, kde se bude rozhodovat o pořadí. Například za čtvrtou zatáčkou přijde na řadu nejdelší skok. V Lokti ho postavili v roce 1997 a závodníci na něm od té doby létají dvacet až třicet metrů daleko.
„Když jsme ten vršek vytvořili, dlouho ho nikdo neskočil. Až se to povedlo Tortellimu,“ vybavuje si Dvořák.
Ostře sledovaným na trati bude také nejtechničtější úsek pod svahem, kde se vloni smrtelně zranil jeden z jezdců.

Letos poprvé ženy

Letošní závod mistrovství světa v motokrosu nabídne divákům hned několik novinek. Vůbec poprvé se v Loketských serpentinách pojedou závody mistrovství světa žen a mistrovství Evropy dvoutaktů do 125 ccm. „Na ženy jsem hodně zvědavý. Zajímá mě, jak budou skákat,“ těší se René Štekl, který v Lokti uvidí už čtvrté mistrovství.
Mimochodem, motokrosařským hvězdám v Lokti vloni tleskalo na dvacet tisíc návštěvníků. Podobnou účast očekávají pořadatelé i letos. „Možná jich bude i víc. Věříme, že se na své jezdce přijede podívat hodně lidí z Německa,“ myslí si Zdeněk Dvořák. Pořadatelé už tradičně nabídnou divákům doprovodný program s koncertem a sobotním ohňostrojem. A stejně jako vloni budou závody přenášet dvě velkoplošné obrazovky přímo na trati. „Na nich mohou diváci navíc sledovat informace o vývoji závodu,“ říká Dvořák.
V souvislosti s mistrovstvím musejí lidé v okolí počítat s omezeními. Od pátečních šestnácti hodin budou Loketské serpentiny uzavřené.