Návrháři si stěžují na nefungující trh s módou

Móda

Móda Zdroj: ctk

Úspěšnost českých módních návrhářů stále nejvíce závisí na tom, jak oni sami své výrobky dokážou prodat. "V Česku neexistuje trh s módou tak, jako funguje na Západě, tedy chybí tu profesionální nákupčí, kteří by modely návrhářů nakupovali do místních butiků," řekla návrhářka Hana Zárubová.

Většina tvůrců proto kromě navrhování a výroby oděvů musí řešit také jejich prodej koncovým zákazníkům. Pokud má tohle všechno zvládat návrhář sám, je to téměř nadlidský úkol, míní Zárubová, držitelka prestižní ceny Módní designér roku, na níž je letos nominována podruhé. Ceny Czech Grand Design, kde ocenění získala, spolu s Designblokem jsou akce, které pomáhají autorskou módu propagovat a k návrhářům přivádějí nové klienty.

Podle Zárubové v posledních letech narůstá počet lidí, kteří si přejí model na míru. „Slovo design a návrhář už nepůsobí jako nějaké zaklínadlo, jako něco absolutně nedostupného, nebo ještě v horším případě nepotřebného,“ řekla. Na druhou stranu ale mají tuzemští módní tvůrci mnoho překážek. „Od omezené možnosti získat kvalitní praxi ve slušné oděvní firmě po ne moc dobré nabídky látek, nepružnost domácích výrobců a obtížné zajištění opravdu kvalitní výroby. To se ovšem dá nějak překonat, látky nakupovat přes agenta a pokusit se získat praxi v zahraničí,“ uvedla.

Také návrhářka Eva Brzáková, která získala několik ocenění pro mladé výtvarníky, si myslí, že lidé jsou čím dál více odhodlanější hledat individuální kousky. „Rádi si za ně připlatí, protože dostanou kvalitní nadčasový oděv, který budou mít rádi v šatníku léta, a ne na jednu sezonu,“ řekla.

Zárubová deset let působila ve firmě Pietro Filipi, což považuje za svůj největší komerční úspěch. Jako největší profesní úspěch vnímá to, že její značka funguje již několik let na trhu, má svoji klientelu a vlastní módní studio. „To je pro mě něco, čeho si maximálně cením a v naších podmínkách to není nic automatického,“ připomněla.

Konfekci se dříve věnovala také Helena Fejková, firma, s níž spolupracovala, ale skončila. To se projevuje i na jejím zisku, firmu dnes musí dotovat, když tvořila konfekci, měla zisk až 15 procent. „Abych ale sama za sebe rozjela konfekci, na to nemám,“ řekla. Dnes se tedy více věnuje modelové tvorbě a její zákazníci pocházejí z celého světa.

Jako „každodenní hledání si místa na slunci“ vnímá práci návrhářky Beata Rajská. „Nejdůležitější je, aby úspěch byl dlouhodobý, peníze vydělávaly peníze a značka šla dopředu. Kromě toho, že máte své zákazníky, musí práce přinášet i ekonomický výsledek,“ uvedla. Značka Beata Rajská - design je na trhu od roku 2001, butik má svoji vlastní klientelu, ale také sídlo na dobré adrese a má čím dál víc zahraniční klientely z Francie, Německa, Nizozemí, Kanady, Ruska, Polska i Rakouska.

Vybudování stabilní značky, která nese osobitý nadčasový rukopis a klade důraz na kvalitní řemeslné zpracování a použití prvotřídních materiálů - to jako svůj největší dosavadní profesní úspěch označuje Brzáková. „Charakter mých střihů a zpracování je lehce rozpoznatelný a zákazníci se vracejí, protože důvěřují mé práci,“ řekla. Rostoucí zájem o individuální tvorbu modelů na zakázku podle ní přináší i komerční úspěch. „Myslím, že takových služeb náš trh přesycen není,“ míní.

„Nejdůležitější je vzbudit touhu, jejímž objektem se stanou právě modely. A pak je klientce jedno, že šaty stojí 20 tisíc nebo 45 tisíc korun,“ říká Rajská. Například z poslední přehlídky prodala dva velmi drahé modely, které se pak objevily na plesech ve Vídni a Bratislavě. Jejich cena se pohybovala okolo 68 tisíc korun.