Nové trendy v pitných návycích Čechů

ilustrační foto

ilustrační foto

Stejně jako se v průběhu let mění móda, proměňují se i pitné návyky a preference ve spotřebě nápojů. Na českém trhu se v oblasti nápojů pohybuje několik významných značek, jejichž vzájemná konkurence dělá z nápojů velice dynamický segment, který velmi dobře odráží trendy v poptávce. Značný podíl v tomto segmentu pak zastupují balené vody a právě po nich v poslední době poptávka spolu se zájmem o zdravý životní styl stoupá.

Příroda je v módě

V posledních letech můžeme ve společnosti vidět opravdu silný trend dodržovat zdravý životní styl, kterého se drží stále více lidí. A tak mnohem častěji potkáváme na frekventovaných místech farmářské trhy, obchody s bio potravinami a vaříme zdravější jídla.

Ovšem tento trend souvisí také s pitným režimem, což si v poslední době začíná veřejnost velmi dobře uvědomovat. Proto také čím dál více lidí dává přednost před různými limonádovými a jinými slazenými a nezdravými nápoji právě baleným vodám. „Ještě v roce 2013 spotřeba nealkoholických nápojů klesala, nyní dochází k obratu. Objem spotřeby balených vod vzrostl u některých značek spadajících pod Svaz minerálních vod v prvních čtyřech měsících roku 2014 meziročně o 5,6 procenta, přičemž spotřebitelé preferují zdravější varianty nápojů. U minerálních vod oceňují možnost kdykoli během dne doplnit minerální látky, které jsou důležité pro správné fungování lidského organismu,“ shrnuje výsledky letošních výzkumů předsedkyně Svazu minerálních vod Jana Ježková.

I chuť může být zdravá

Snaha spotřebitelů o zdravý životní styl se projevuje také na vzrůstu prodejů jemně sycených a neperlivých vod, zvyšuje se ale i obliba ochucených minerálních vod, které spotřebitel kupuje jako zdravější alternativu k limonádovým nápojům. Co se týče cukrů, konzervantů a umělých aromat, vedou si ochucené minerální vody jednoznačně lépe. Navíc podle Jany Ježkové si spotřebitelé začínají uvědomovat, že ochucená minerální voda obsahuje „něco navíc“ – minerály.

Nejoblíbenější jsou především citrusové příchutě, ale zájem spotřebitelů vzbuzují i nezvyklé kombinace chutí a novinky na trhu. Často se také objevují limitované edice, které testují chuť spotřebitelů, pokud uspějí, na trhu zůstanou a stanou se běžnou součástí sortimentu značky.

Obecně se tedy dá říci, že spotřebitel si dnes dává dobrý pozor na to, co pije, a proto i pečlivěji studuje etikety. Právě snaha naučit nakupující správně číst a interpretovat etikety je jedním z úkolů, který si Svaz minerálních vod v dlouhodobém horizontu předsevzal. „Obecně zákazníci vyžadují co nejméně barviv, konzervantů a dalších přídatných látek. Obsah těchto látek si také z etiket snadno zjistí. Horší je to s orientací v mineralizaci a obsahu jednotlivých prvků. Jednou z našich snah v rámci Svazu minerálních vod je proto edukace. Lidé by se měli naučit orientovat v obsahu rozpuštěných látek a snadno rozpoznat, která voda je slabě, středně nebo silně mineralizovaná. A podle toho si tak vybírat vodu, jakou potřebují, ať už jsou zdraví, nemocní s dietou nebo vybírají vodu pro děti, na cesty, na sport a tak dále,“ vysvětluje Ježková.

Kvalita balených vod je pro spotřebitele důležitá

Výzkumy ukázaly, že téměř 70 procent českých spotřebitelů kupuje některou z minerálních vod. Z toho plyne, že lidé tyto vody považují za kvalitní, a proto je začínají pravidelně zařazovat do svého pitného režimu. Navíc si také uvědomují, že minerálky nejsou dobré jen k zahnání žízně, ale také k doplnění minerálů, které se z vody vstřebávají do těla úplně nejlépe. Většina populace také používá při přípravě jídla pro své malé děti balenou kojeneckou vodu, ta je pro ně totiž garancí přírodní čistoty a absence nežádoucích látek, které by mohly mít na děti škodlivý vliv.

Tekuté cukry

Na výzkum pitných návyků Čechů v letošním roce navázala také společnost TNS Aisa. Ta provedla šetření, které mělo zmapovat spotřebu nápojů v České republice. Podle výsledků Češi často nakupují a pijí sladké nápoje, a tak téměř polovinu doporučeného denního příjmu cukrů přijmou právě z pití.

Doporučený denní příjem cukrů je definován EU, v současné době se však odborníci přiklánějí k tomu, aby pro všechny dospělé osoby byly aplikovány hodnoty pro ženy. A to především z důvodu omezení nadměrné spotřeby potravin u jedinců s nízkým výdejem energie. Světová zdravotnická organizace nedávno také předložila návrh na snížení doporučeného denního příjmu cukru, a to o celou polovinu.

Pitím ke zdraví

„Nápoje jsou nedílnou součástí lidského stravování a naučíme-li se volit ty správné, pak budeme našemu tělu prospívat, nikoliv škodit. Proto se Svaz minerálních vod snaží připomínat a zviditelňovat benefity balených vod a naučit spotřebitele je zahrnout do svého pravidelného pitného režimu. Neměli by být jen jeho doplňkem, ale spíše základem,“ reaguje na výsledky studií Jana Ježková.

Abychom naše děti naučili zdravěji pít, musíme především začít u sebe. „Chceme-li, aby naše děti během dne nepřijímaly přehnané množství cukrů a zbytečné energie, měli bychom je již od mala naučit pít čistou pramenitou nebo minerální vodu. A pokud jim pouze voda nechutná, existují i její ochucené varianty, které cukru obsahují mnohem méně než tolik oblíbené limonády. Pokud mají rády džusy a ovocné šťávy, naučme se je ředit vodou a postupně podíl vody zvyšovat,“ dodává Ježková.