Nový systém umělé inteligence se zvládne naučit řídit auto během 20 minut | E15.cz

Nový systém umělé inteligence se zvládne naučit řídit auto během 20 minut

Karel Javůrek - VTM.cz

Umělá inteligence v autech nemusí spoléhat pouze na předtrénovaná data. Nový systém umožní se vše naučit rychle a jednoduše. Stačí několik opakování a lidského učení.

 

Společnost Wayve představila nový typ autonomního řízení vozidel, který se odlišuje od principu, jež se dnes běžně používá. Msto toho, aby složité a dlouhé trénování probíhalo v rámci výrobce daného autonomního systému, pomocí spousty senzorů a zpracování obrovského množství dat na serverech a v cloudu, vše lze udělat jednoduše a přímo v autě.

Okamžité učení v autě

Wayve používá techniku zpětnovazebního učení (reinforcement learning), umělá inteligence se učí přímo z toho, jak si danou věc zkouší. Tento systém můžeme vidět u nových skvělých prezentací robotů od DeepMind nebo vědeckých prací a milníků, kdy umělá inteligence porazila člověka v nějaké hře typu Starcraft a podobně. Žádní programátoři nenaučili umělou inteligenci jak ve hře vyhrát, ona na to zkoušením musela přijít postupně sama.

Podobným stylem se učí i člověk a proto je tato technika tak efektivní. Inženýři ze společnosti Wayve se rozhodli tento systém použít u autonomního systému a odstranit tak řadu nevýhod, které mají běžné systémy od konkurence.

Kyber-egyptologie je nový vědní obor, kde umělá inteligence usnadní studium staroegyptské civilizace

Učení toho, jak se udržet na vozovce, tak nemusí být otázka měsíců a neuvěřitelného výpočetního výkonu, který musí být použitý na zpracování obrovského množství zaznamenaných dat ze všech možných senzorů na vozidle.

Systém Wayve ukázal, že základní formu autopilota lze vytvořit přímo v autě a za pouhých 20 minut. Ostatně podobný čas stačí i člověku, který by řídil auto poprvé v životě a vedle sedící rodič by mu ukazoval, co dělá špatně a co dobře. A přesně tak to funguje i u tohoto systému.

Jedna kamera a jeden učitel

Testovací auto Renault Twizzy obsahovalo pouze jedinou jednoduchou přední kameru (pouze 2D) a připojený volant, plyn a brzdu na počítač. Umělá inteligence pouze dostala zadání, že se musí snažit udržet auto co nejdéle v jízdě dopředu a bez toho, aniž by opustila vozovku.

Protože umělá inteligence na začátku nevěděla, co je to vlastně vozovka a okraje, dostala okamžitou zpětnou vazbu od učitele – lidského řidiče. Na začátku se umělá inteligence chovala naprosto chaoticky. Jakmile se přiblíží ke straně, řidič auto zastaví, přes tlačítko dá umělé inteligence signál, že to je špatně a zkouší se znovu.

Umělá inteligence se vymyká kontrole, miliony lidí přijdou o práci, říká kanadský vědec

Vyvinutému systému takto stačilo jen několik varování a výstražných povelů a během přibližně 20 minut už dokázal plynule jet po vozovce i v opačném směru a v jiných světelných podmínkách.

Wayve tak dokazuje, že tímto stylem se lze vrátit na začátek všeho a za pár minut se dá naučit to, nad čím i největší automobilky strávily několik let práce.

Základní principy a jednoduchost

Člověk se naučí řídit velmi rychle a stačí mu k tomu dvě oči. Nepotřebuje žádné radary, laserové senzory, 3D mapy, GPS a tak podobně. Přístup který ukazuje systém Wayve jde přesně tímto směrem – k základům toho, jak učení probíhá u člověka a že nejsou potřeba žádné pokročilé technologie, spoustu nástrojů a dat.

Nelze se tak například divit tomu, že i Elon Musk je příznivcem kamerových systémů a nikoli LIDARu, který používá například Waymo a další. Lze předpokládat, že auta budoucnosti budou vybavené nějakou formou tohoto okamžitého učení a díky tomu je bude moci i kdokoli naučit třeba nějaký konkrétní úsek, který standardně autopilot nezvládne – třeba doma zaparkovat v nějaké složitější garáži, projet nějakou oblastí, kde často jezdíte a je příliš komplikovaná na danou úroveň autopilota.

Nové využití AI: Robot Vera pomáhá ruským firmám najímat nové zaměstnance

Když se to vše spojí do jednoho balíku, autonomní systémy se určitě na úroveň schopností člověka v řízení vozidla nejen dostanou, ale postupně je i překročí.

Článek vyšel na serveru VTM >>>

Autor: Karel Javůrek - VTM.cz
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!