Obchvat je jediné řešení, říkají lidé. Jen v Bahně skončí idyla

Na obchvat Frýdku-Místku se těší většina obyvatel města, protože jim odlehčí od přetížené dopravy. Je ale také malá část lidí, kteří se stavby hrozí.

Většina lidí z Frýdku-Místku si myslí, že obchvat měl už dávno stát. Zlobí se na ekology ze sdružení Beskydčan, které stavbu blokuje.
„Já bych je za to zavřel. Nebo bych je přestěhoval někam do Zelinkovic nebo Chlebovic, aby si dopravy pořádně užili,“ zlobí se Robert Brys, velitel dobrovolných hasičů v části města Bahno, kterým má připravovaná jižní varianta vést. Obchvat vítá, i když nová silnice povede kousek od hasičské stanice a lituje lidi, kteří budou muset u cesty žít. „Je to ale menší zlo než současný stav, kterým trpí celé město,“
nepochybuje hasič.
Průtahem Frýdku-Místku projede denně přes čtyřicet tisíc aut. Doprava se ještě zhustila po otevření automobilky Hyundai v Nošovicích. Lidi obtěžuje nadměrný hluk, vibrace, výfukové zplodiny. Není skoro
možné přejít silnici z jedné části města do druhé.
„V době špičky je to strašné i pro řidiče. Průjezd trvá věčnost. Stojíme na každé křižovatce, silnice je plná kamionů,“ říká Radoslav Sacký z Místku.
Situace je kritická i podle náměstka frýdecko-místecké primátorky Michala Pobuckého. „Město obchvat potřebuje,“ zdůrazňuje Pobucký.
Architekt z Frýdku-Místku Kamil Zezula také souhlasí s tím, že stavba obchvatu už je jediné řešení. „Tím,
že někdejší radní před lety nevhodně svedli do města mezinárodní silnici, rozdělili Frýdek-Místek na čtyři části a nevratně poškodili architekturu města. A lidé samozřejmě dopravou velmi trpí. Obchvat pomůže,“ míní Zezula.
Pro obchvat je historik a patriot Jaromír Polášek, který některá jiná rozhodnutí města kritizuje. „Obchvat je potřebný,“ uznává.

Padnout musí čtrnáct domů

Leo Košťál ze sdružení Beskydčan, jenž leží mnohým lidem v žaludku kvůli zatím úspěšné snaze nepustit novou silnici do chráněného území nivy Morávky, rozhovor pro Sedmičku odmítl. „Nemám dobré zkušenosti,“ tvrdí.
Kvůli třem stavbám, z nichž jedna je samotný obchvat, padne celkem čtrnáct domů. „Osm domů je už zbouraných, šest bourání čeká,“ řekla Martina Vápeníková, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic. To v současné době již staví silnici mezi Rychalticemi a Frýdkem-Místkem, která na obchvat naváže. Obchvat čeká na potřebná povolení. Nejkratší stavba, která spojí silnici vedoucí z Ostravy s obchvatem, se nemůže stavět samostatně, protože by se neměla na co napojit.
Na stavbu ještě nejsou připravené všechny pozemky. „Přes osmdesát procent pozemků je vykoupených, někde bude vyvlastňovací řízení,“ doplnil náměstek Pobucký.
Město zřídilo speciální fond pro lidi dotčené obchvatem, ze kterého jim může nabídnout kompenzace navíc.
Jsou lidé, kteří ale nejsou s obchvatem smířeni.
„Někteří lidé si už staví nové domky, ale s šesti lidmi jsme se zatím nedomluvili,“ potvrdila Vápeníková
z Ředitelství silnic a dálnic.
Stavba se nepříjemně dotkne obyvatel části města Bahno ve směru na Frýdlant nad Ostravicí. Někteří si tam sotva postavili nové domy.
Žaneta Klimčíková bydlí s rodinou v Bahně v domě v ulici Čelakovského. Vedle je volná plocha po již zbořeném domu sousedky, která se přestěhovala do nového domku. „Silnice nám povede přes zahradu. Neumím si představit, že bychom tady měli žít. Nechceme prodat jen pozemek, jak chce Ředitelství silnic a dálnic, ale chceme, aby vykoupili i náš dům. Další sousedka také odmítá přistoupit na jejich podmínky,“ vysvětluje Klimčíková. Je proto ráda, že stavba obchvatu se zdržuje a oni mohou žít ještě chvíli v klidu.

Místo klidu a ovcí auta a kouř

„Bude tady binec a smrad,“ obává se další obyvatel Čelakovského ulice, který si zatím užívá klidu v příjemné a klidné ulici. Bydlí tam pětadvacet let. Silnice povede kousek od jeho domu. „Člověk tady na tom
celý život pracuje, dává do toho peníze. Dům ztratí hodnotu, už ho neprodám a žít tady bude peklo,“ zlobí se muž.
Karel Karas si žil v Bahně dosud jako v ráji. Vedle sto let starého domu, který kdysi zdědila jeho babička, má rozlehlou zahradu. V ohradě se pasou ovce, chová slepice, králíky. Na svém poli pěstuje třeba oves a hrách a různou zeleninu. Zahrada je plná ovocných stromů. „S tím vším bude samozřejmě konec. I když vám za pozemek královsky zaplatí – pět set korun za metr čtvereční, co z toho?“ ptá se Karas, který se
výkupu podřídil. Za stromy, za plot, za tu všechnu práci, která přijde na zmar, nedostane nic. „A nejhorší je, že tady budeme jako Židi v plynové komoře. Mají tady být obrovské náspy, protihlukové stěny. Budeme tady ve smradavé díře,“ stěžuje si muž. Silnice má vést asi čtyřicet metrů od jeho domu. Jána Hrišky se stavba nějak nedotkne, ale myslí si, že mnohem vhodnější by byla severní varianta, která je však podle vedení magistrátu neuskutečnitelná. „Nezničilo by se tolik území a domů. Šlo by to přes
průmyslovou zónu a lesy, bylo by dobré napojení na Havířov,“ je přesvědčený Hriško i jeho známý Roman Papiež.
Radek Staško patří k těm, kteří si v Bahně nedávno postavili dům. „Letos jsme kolaudovali. Teď je tady nádherně. Pak budeme mít za domem vysoký pilíř, bude taky hluk a budeme dýchat zplodiny,“ říká Staško.
Rozhodl se v Bahně stavět, i když o obchvatu věděl. Plánovaná trasa poškodí také lidi z Frýdlantské ulice. „Už jsme vykoupení, tedy část pozemku. Naproti se bude bourat. Poškodí nás to, budeme tady izolovaní,“ potvrzuje Taťána Žižková z firmy ABC Service, jež prodává ploty, krby a jiné věci na zahrady.