Obnoví radní noční spoje?

Zrušené noční linky využívalo týdně kolem třinácti set lidí. Radní rozhodnou, zda je vrátí do jízdních řádů.

Když 14. února část Olomoučanů slavila svátek zamilovaných svatý Valentýn, jiní drželi smutek. V ten den totiž poprvé nevyjely noční linky dopravního podniku, který chtěl jejich zrušením ušetřit. Autobusy ale možná v noci zase začnou jezdit. V úterý 23. března budou radní jednat, zda zrušení linek 51 a 52 bylo správným krokem.

„Čísla o počtu cestujících nočními linkami jsou prakticky pořád stejná od roku 2001. Potvrdil je i poslední průzkum, který jsme dělali těsně před zrušením nočních spojů. Radní je měli k dispozici,“ uvedl náměstek dopravního podniku Pavel Zatloukal. Ze statistik vyplývá, že denně využívalo noční linky 150 lidí, o víkendu pak dvakrát tolik. Ročně to tak dělá kolem sedmdesáti tisíc cestujících.

Proti zrušení nočních linek se postavilo například přes 2 600 uživatelů internetové sociální sítě Facebook. Na magistrát ale přišlo jen kolem padesáti stížností. „Facebook tady ani nemáme možnost vidět, není povolen našimi techniky,“ sdělila Kateřina Motyčková z odboru dopravy olomoucké radnice.
Hlasy proti rušení nočních linek však sílí. K protestům se přidávají i lidé, kteří je nevyužívají. „Noční spoj je přece stejná veřejná služba jako v poledne,“ soudí třeba student Jakub Hájek.

Někteří odpůrci zrušení linek tvrdí, že za rozhodnutím radních stála taxikářská lobby. „Takovou moc opravdu nemáme. Nás se nikdo o ničem neobtěžuje ani informovat,“ reagoval na to spolumajitel Atlant Taxi Milan Valenta. Lidi, které by vezl chybějící noční spoj, podle něj rozveze pár aut.

Noční Olomouc: domů se lze dostat jen taxíkem nebo po svých

Tři noci mapovali redaktoři Sedmičky olomoucký noční život. Především jeho závěr, kdy se lidé chtějí dostat domů.

Mladí lidé se v autobusu pošťuchují, jsou hluční, veselí a hlavně natěšení. V pátek v osm večer si jedou ze sídliště do centra města užít předvíkendovou noc. Někteří z nich si možná ještě nezvykli na to, že zpátky už se autobusem nesvezou. Noční linky totiž už měsíc nefungují, a tak buď stihnou poslední tramvaj, půjdou po svých, nebo za odvoz domů zaplatí taxikářovi.

Tři hodiny nato se pokouší poslední spoj doběhnout Olomoučan Jan Opletal. „Poslední tramvaj v jedenáct večer, to je tragické,“ říká naštvaně. Zrušení nočních linek mu vadí. „Měli je nechat alespoň o víkendu,“ soudí Opletal.

Noční doprava chybí i Robertu Vysoudilovi. „Domů do Samotišek se vracím jedenáctkou, takže musím i v pátek končit brzy, protože taxík mě stojí skoro dvě stovky,“ vysvětluje muž. Radním a lidem z vedení dopravního podniku by poradil, aby noční spoje vrátili do jízdních řádů alespoň na konci týdne.
Zastávka u tržnice je před posledním odjezdem linek 16 a 17 skoro prázdná. Za pouhé dvě minuty, těsně před odjezdem, se ale zaplňuje lidmi. „Stovku za taxíka nedám, jsem studentka,“ vysvětluje dvacetiletá Markéta Ludvová, proč čeká na poslední spoj ve čtvrt na dvanáct.

Kdyby ale noční linky fungovaly jako dřív, jela by určitě později. „Normálně bych jela až tím, co jede ve dvanáct. A kdyby se to všechno vydařilo, jako že dneska se to hodně vydařilo, tak až ve dvě,“ lituje předčasného odjezdu domů.

I ona doufá, že noční linky zase budou jezdit. Stejně jako Romana Slováčková. „Tenhle autobus je pro mě bohužel poslední možnost, nic jiného mi nezbývá,“ podotýká žena.

I redaktoři odjíždějí z živoucího města. Nedá se nic dělat. Autobus je plný, podobně jako v osm večer na cestě do města. Lidé jsou ale starší než ti, co jeli před několika hodinami opačným směrem. Mladí si po „pařbě“ musejí objednat taxíka.

Nedělní doprava? Nulová

O víkendu mají taxikáři dobré výdělky. Zato v noci z neděle na pondělí, navíc v týdnu před výplatou, si moc nevydělají. Hospody jsou poloprázdné, Olomouc se mění v mrtvé město. U hotelu Gemo stojí řada volných taxíků. Teď by noční spoje skutečně využilo jen minimum lidí.

Taxikář Milan Valenta, který rozváží lidi po městě už čtrnáct let, potvrzuje, že jinak se jezdí v pondělí a jinak v pátek, záleží na ročním období i termínech výplat. V létě podle něj jezdí mnohem méně lidí než před Vánocemi. Že by lidem chyběly zrušené noční linky, si nemyslí. Taxikáři to podle něj nijak nepoznali.

„Dneska to moc nežije,“ komentuje Valenta půlnoční směnu ze středy na čtvrtek. V tu chvíli volá dispečink Atlant Taxi jeho žluté auto na první rito. Na zadní sedadlo sedá Martina Reitingerová, která se vrací do Neředína. „Noční linkou jsem jezdívala jen občas, když nás bylo víc. „Raději jezdím taxíkem, připadá mi to bezpečnější, protože mě doveze až ke vchodu,“ argumentuje mladá žena. Valenta, který za noc běžně zvládá až třicet jízd, se jen usměje. „Takže vlastně nejsem jen řidič, ale i bodyguard,“ prohodí taxikář.

Cestu taxíkem volí i třiadvacetiletá Lucie Zdařilová a její kamarádka. Jedna se nechává svézt na Nové Sady, druhá do Holice. Taxíkem se z města vracejí dvakrát týdně. „Autobusem bychom nejely,“ tvrdí svorně.

O chvíli později veze Valenta do Chomoutova Michala Daňka, který si byl zaplavat v olomouckém bazénu. „Noční linka k nám stejně nikdy nejezdila, takže jsem na Atlant Taxi zvyklý,“ říká Daněk. Cesta ho stála dvanáct a půl jízdenky, tedy 150 korun.

Škrtnuté noční autobusy nevadí ani pětatřicetiletému vojákovi z povolání, který nechtěl zveřejnit své jméno. „Stejně byly jen pro hospody. Proč zabezpečovat odvoz pařmenům a opilcům?“ ptá se muž. Postup radních i lidí z vedení dopravního podniku, kteří noční linky zrušili, schvaluje. „Pokud jde o mě, chodím nejraději pěšky kvůli fyzičce,“ doplňuje voják. Taxíkem jede výjimečně. Má totiž po oslavě a navíc je chladno.

Plné bary = plné taxíky

Žluté auto jezdí nocí bez zastávky. „Kolikrát jsem viděl, jak skupinka vysokoškoláků jede nočním autobusem, když se zavře S-klub. Nastoupili na Žižkově náměstí a jeli na náměstí Hrdinů – do jiné hospody,“ vypráví Valenta.

Je pracovní den, dvě hodiny po půlnoci a v centru města není ani noha. Většina lidí se nechala rozvézt domů. Středa je právě tím dnem v týdnu, kdy taxikářům pomalu začínají růst tržby. „Nejhorší je neděle a pondělí. Zvedne se to v úterý díky Účku. Ve středu jede Belmondo, ve čtvrtek Varna a v pátek a sobotu všechno,“ vysvětluje Valenta, který utrží za jeden odvoz z centra v průměru pětaosmdesát korun.