Okruh: světlo na konci tunelu
Pondělí 20. září se zapíše do pražské historie.
Prezident Václav Klaus přestřihne pásku a kola prvních aut se roztočí po čistém betonovém povrchu nové části pražského okruhu. Třiadvacet kilometrů čerstvě postavené silnice propojí plzeňskou a brněnskou dálnici, a desetitisíce aut už tak nebudou muset zajíždět do města. Z chronicky přetížené Jižní spojky a z Barrandova zmizí všechny kamiony – budou tam mít zákaz vjezdu.
A to znamená jediné: na těchto klíčových tazích městem se zmenší kolony a řidičům se uleví.
„Jižní spojka nikdy nebyla uzpůsobená pro tranzitní dopravu. Byla spíš provizorním řešením,“ vysvětluje dopravní expert František Lehovec z ČVUT. Teď některými jejími úseky projíždí až sto tisíc aut denně. „Zhruba třetina z nich se přesune na okruh,“ odhaduje Lehovec.
Radovat se mohou i lidé, kteří u přetížených tahů žijí. „Věřím, že nám otevření okruhu pomůže od nákladních aut,“ říká Věra Krebsová, která bydlí jen pár desítek metrů od věčně ucpané ulice K Barrandovu.
Vedení města dokonce uvažuje o tom, že předpokládaný menší provoz na Jižní spojce umožní vyhrazení jednoho jízdního pruhu pro autobusy hromadné dopravy.
Poprvé za peníze
Bude to vůbec poprvé, kdy řidiči na území metropole zaplatí za používání silnice. Nákladní auta se musí smířit s mýtem, ostatní šoféři si vylepí na sklo dálniční známku.
„Jedná se teď o celistvý dálniční úsek, proto ho zpoplatníme,“ říká Karel Hanzelka z ministerstva dopravy.
Státní kasu vyšla technicky náročná stavba na osmnáct miliard korun. Proto politici věří, že se do ní aspoň část peněz za silniční poplatky vrátí.
Nový úsek okruhu mezi Slivencem a Modleticemi je ale unikátní i po technické stránce. Na čtyřproudové rychlostní silnici vyrostl mimo jiné i rekordně dlouhý most a nejsložitější křižovatka v zemi.
Ruzyně slaví
Polepší si i ruzyňské letiště. Předpokládá, že lepší dopravní dostupnost mu přinese nové zákazníky.
„Pro nás to znamená zhruba sto tisíc cestujících ročně, kteří by jinak letěli spíše z Vídně či Bratislavy,“ tvrdí obchodní ředitel Letiště Praha Stanislav Zeman.
Zprovoznění zatím nejdelší části Pražského okruhu ale nevítají všichni. Třeba obyvatelé Spořilova, podél jejichž domů bude zřejmě projíždět víc aut.
Silniční prstenec zatím končí u nájezdu na dálnici D1. Kamiony, které mají namířeno na hradeckou dálnici D11 tak musí z okruhu sjet zpátky do města, na Jižní spojku. Přes Spořilov.
„Máme obavy, že naše silnice nejsou připravené na takový nápor kamionů,“ říká starosta Prahy 11 Dalibor Mlejnský. Podle odhadů společnosti City Plan se počet průjezdů ulicí Spořilovskou zvýší o více než deset tisíc denně.
Dočasným řešením bude zvýšení počtu jízdních pruhů v ulici na dva v obou směrech. V nejbližších letech by se pak mělo začít stavět prodloužení okruhu od dálnice D1 k Běchovicím, které odvede z města i dopravu ve směru na Hradec.
Pražskému okruhu zbývá k dokončení dvaačtyřicet kilometrů. Na severu Prahy stojí stavbařům v cestě hlavně suchdolská radnice, která nesouhlasí s tím, aby přes její území silnice vedla.
Proti stavbě se zatím úspěšně brání soudně. Začátek prací je tam v nedohlednu.