Přichází Suchej únor, tisíce lidí si dají pauzu od alkoholu

Začíná měsíc bez alkoholu

Začíná měsíc bez alkoholu Zdroj: istock.com

Hospoda, restaurace, pivnice, U Kocoura
Ilustrační foto
restaurace, hospoda, pivnice, U Černého vola
4
Fotogalerie

V únoru se uskuteční osmý ročník tradiční akce, která pomáhá účastníkům prověřit jejich vztah k alkoholu. Loňského ročníku dobrovolné prohibice se podle průzkumů zúčastnilo šest procent dospělých.

„Pravidla akce jsou jednoduchá. Celý únor ani kapku alkoholu. Účastníci se mohou registrovat k výzvě na stránkách www.suchejunor.cz. Novinkou proti minulým ročníkům je například mapa kaváren a restaurací, kde je dobře i na suchu,” říká Josef Petr, ředitel Ligy otevřených mužů, která akci tradičně pořádá.

V roce 2019 se podle průzkumu, který realizovala agentura Nielsen Admosphere, zvedlo povědomí o kampani suchý únor napříč českou populací na sedmačtyřicet procent. Účast v roce 2019 potvrdilo šest procent dospělých Čechů, což by v globále představovalo zhruba půl milionu lidí. Česko se dlouhodobě drží v první pětce zemí s nejvyšší spotřebou čistého lihu na hlavu a za hranicí rizikového pití se pohybuje přes milion osob.

„Poslední srovnávací studie Světové zdravotnické organizace ve spotřebě alkoholu na hlavu zařadila Česko na třetí místo na světě. Průměrný Čech podle této studie vypije 14,4 litrů čistého lihu za rok. Poměr ve spotřebě mezi muži a ženami zůstává zhruba 4:1, to je 23,2 litrů u mužů a 6,1 litrů u žen. Společenské náklady nadměrného pití se odhadují na více než 59 miliard korun ročně,” říká k situaci Ladislav Csémy z Národního ústavu duševního zdraví.

Na skutečnost, že více než milion Čechů balancuje za hranou rizikového pití, upozorňuje i profesor Michal Miovský z kliniky adiktologie Karlovy univerzity, když říká: „V podstatě každý sedmý dospělý člověk, kterého potkáte v tramvaji nebo na ulici, je zralý na konzultaci s adiktologem.”

Závislost ale není jediný možný problém. Nadměrné a pravidelné pití zvyšuje riziko rakoviny, infarktu nebo psychických poruch. „Léčba těchto onemocnění je následně extrémně nákladná, a ne vždy se žádoucím výsledkem,” říká Denisa Kalousková, ze ZPMV ČR, hlavního partnera akce.

Pro letošní ročník podepsali zástupci pořadatele memorandum o spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví a Úřadem vlády. Společně chystají tematický výzkum. Na sociálních sítích kampaň spojuje hashtag #nejsemnaplech.