Prodej potravin a módy z e-shopů skokově roste, mobilem nakupují i senioři

Smartphone (ilustrační foto)

Smartphone (ilustrační foto) Zdroj: CC BY 2.0: Highways Agency via Flickr

Smartphone (ilustrační foto)
2
Fotogalerie

Navzdory obtížné logistice jsou potraviny nejrychleji rostoucí položkou internetových obchodů. Za loňský rok on-line supermarkety s nimi vyrostly o 63 procent. To je téměř dvakrát rychlejší tempo růstu než u módy. Ta je mezi nejrychleji rostoucím zbožím druhá. Vyplývá to z nových dat cenového srovnávače Heureka.cz, Asociace pro elektronickou komerci a veřejných dat z internetového obchodování.

„Minulý rok nemáme ještě účetně uzavřený, ale předpokládáme, že se obrat bude pohybovat okolo jedné miliardy korun, jak jsme plánovali,“ uvedl šéf obchodu Rohlik.cz Tomáš Čupr. „To znamená, že Rohlik. cz vyrostl meziročně více než trojnásobně,“ dodal. Letošní rok bude pro prodejce potravin patrně stejně silný. Mimo jiné chystá expanzi po celé republice.

Prodej módy za minulý rok vyrostl meziročně o třetinu. „Cílem tohoto roku bude udržet stejné tempo růstu o vyšší desítky procent, investice se zaměří zejména na posílení logistiky, IT a budování výdejen,“ sdělila mluvčí e-shopu s módou Zoot.cz Andrea Burgerová. Kamenné výdejny jsou jedním z fenoménů Česka. Loni jich bylo už devět tisíc. To je podle Heureky o tisícovku více než v roce 2015.

Novým trendem je rovněž nakupování přes chytré telefony. „Zákaznická zkušenost s nakupováním na mobilních zařízeních každoročně roste, přístupy z mobilních zařízení už překonaly hranici sedmatřiceti procent,“ uvedl ředitel portálu Heureka.cz Tomáš Braverman. O rok dříve mělo web uzpůsobený pro mobily jen 27 procent e-shopů. Novou podobu obchodu pro mobily spustila nedávno například nákupní galerie Mall.cz. Na zásadní přestavbu mobilního rozhrání se chystá lídr on-line trhu s módou Zoot.

Napříč trhem přidávali prodejci do svého sortimentu nové a nové položky. Jejich objem loni nabobtnal přibližně o pětinu. Také v tomto případě se nejvíce rozšiřovala nabídka potravin. Celkem loni Češi na internetu utratili 96 miliard korun. Meziročně to byl nárůst skoro o pětinu. Kromě tradičních zákazníků on-line čím dál více nakupují i senioři. Ztrácejí obavy z nového způsobu pořizování věcí a nemají problém s novými technologiemi.