Profil: Uber nemá auta ani řidiče. Jenže prorazí, kamkoli přijde

Zakladatel firmy Travis Kalanick rád zdůrazňuje, že když vymýšlel aplikaci Uber, řídil se hlavním záměrem osvobodit řidiče i zákazníky. Chtěl, aby dorazil nejbližší taxík a zákazník viděl přibližování vozu na mapě. „Taxikářské odvětví bylo zralé na převratnou změnu už celá desetiletí. Ale umožnily to až nové technologie,“ řekl.
Start-up zaujal investory, Kalanick získal na projekt 307 milionů dolarů od Google Venture a Jeffa Bezose, zakladatele Amazonu. V současnosti Uber působí ve 110 městech a podle informací, které unikly na web Valleywag loni v listopadu, obrat jízd s jeho aplikacemi přesáhl miliardu dolarů.
„Když to nemohu porazit, tak to alespoň využiji,“ odpovídají často řidiči na dotaz, proč se k Uberu připojili. A očividně svého rozhodnutí nelitují. Přiznávají, že vydělávají zhruba o dvacet procent více, než když pracovali jako volní taxikáři či řidiči smluvní dopravy. „Nikdo pod čtyřicet, kdo má chytrý telefon, si už dnes nesedne do běžného taxi,“ řekl agentuře Bloomberg kalifornský řidič Markovich, který s aplikací Uber pracuje.
Uber buď milujete, nebo nenávidíte
Uberu se zakrátko podařilo stát se jedním z nejmilovanějších a zároveň nejnenáviděnějších start-upů ve věku chytrých telefonů. Zákazníci jsou nadšení spolehlivostí a rychlostí služby. I když si někteří agentuře Bloomberg, hořce stěžovali na „politiku zvyšování ceny“ v čase, kdy je po službě nejvyšší poptávka.
Regulátoři proto společnosti Uber znemožnili, aby svou službu poskytovala v některých amerických městech, například v Miami a Austinu. Odůvodnili to obranou práv zákazníků. V Bostonu a v Chicagu zase taxikářské organizace zažalovaly města. Obvinily je, že povolily „neregulované společnosti znehodnotit trh“.
Oponenti obviňují kalifornskou společnost, že si zahrává se životy cestujících, protože je svěřuje neškoleným řidičům. Ne všude totiž musí řidiči smluvní přepravy absolvovat zkoušky z místopisu, ne všude je po nich vyžadován výpis z rejstříku trestů a ne všude jsou povinni absolvovat pravidelné zdravotní prohlídky.
„Jak by se vám asi líbilo, kdyby si vaše jedenadvacetiletá dcera objednala prostřednictvím té aplikace jízdu a pak se pohybovala po městě v modelu chevroletu, jehož výroba skončila v roce 2001 a který by měl na tachometru přes 300 tisíc mil,“ ptal se sugestivně Trevor Johnson, jeden z ředitelů asociace taxikářů v San Francisku. „Osobně jsem to vyzkoušel a viděl jsem hrozné věci.“
Prostý princip aneb Zvládla to i moje máma |
---|
Uber není taxislužba, funguje jako jednoduchá aplikace, kterou si zákazník stáhne do chytrého telefonu, vyplní dotazník a zaregistruje se. Má-li už účet na Googlu, registrace se omezí na ověření hesla, přičemž si služba prověří platební kartu svázanou s účtem. „Zvládla to i moje máma,“ vyzdvihuje jednoduchost aplikace Kanaďan Rob Kahazzam, manažer vstupu společnosti Uber na český trh. |
Jízda probíhá tak, že si zákazník na displeji na mapě vybere nástupní místo a stiskne tlačítko. Vydá se k němu nejbližší řidič, přičemž lze pohyb vozu sledovat na mapě. Po příjezdu na místo řidič ve své aplikaci potvrdí konec a u zákazníka se zobrazí účet. Po schválení proběhne elektronicky platba. V e-mailové zprávě zákazníka se pak objeví potvrzení o jízdě a účtenka s dobou jízdy, mapou trasy a jménem řidiče. |
Nástupní sazba v Praze činí čtyřicet korun, za kilometr si služba řekne o 23 korun. Při čekání zákazník zaplatí čtyři koruny za minutu. Cesta vyjde nejméně na sto korun. Cenu umí aplikace přibližně stanovit už při zadání nástupního a výstupního bodu. |
Alternativní taxislužba aktuálně narazila i v Německu. Soud ve Frankfurtu nad Mohanem pomocí předběžného opatření zakázal v celé zemi fungování Uberu. Internetová aplikace prý představuje nekalou konkurenci pro běžné taxislužby. Vedení Uberu se chce proti rozhodnutí soudu odvolat.
Zarputilého Kalanicka ale jen tak nějaká kritika nezkruší. Se svým předcházejícím start-upem Red Swoosh také předběhl dobu. Rok přitom nepobíral výplatu, než vše v roce 2007 výhodně prodal Akami Technologies. „Představte si, že slyšíte stokrát denně, šest let nepřetržitě Ne! Po takové zkušenosti se z vás stane ostřílený veterán. A něco takového vydržíte, jen když jste skutečně přesvědčený o svém projektu,“ zdůrazňuje Kalanick.