Role Štěpky? Sen, říká Krčková
Ze slavného filmu znají diváci ústřední dvojici v nezapomenutelném podání Ivy Janžurové a Petra Čepka. Předlohou byl román Jaroslava Havlíčka Petrolejové lampy. V Jihočeském divadle toto drama režíroval Michal Lang.
„Hlavní kouzlo spatřujeme v obyčejnosti lidského příběhu. Je tak silný, že může rezonovat v srdci člověka v každé době,“ vysvětluje dramaturgyně Olga Šubrtová.
Hlavní hrdinka Štěpka se odlišuje – chybí jí půvab, vkus i takt. Boří konvence, které diktuje doba. „Chová se jako dnešní holky – jako by nepatřila do století, v němž žije. Tím se vymyká a odrazuje nápadníky,“ říká herečka Lenka Krčková. Tato role patřila k jejím vysněným, protože postava se dramaticky vyvíjí a prožívá velké emoce.
Z dívky toužící po lásce, svatbě a dětech se pak stává starou pannou a nešťastnou manželkou, kterou si muž vzal jenom kvůli věnu. „Je velmi silná vnitřně. To mě s ní asi spojuje, i když ona je silnější. Ale obě jsme prošly nějakou životní změnou, která nás posílila,“ míní Krčková. Blízká je jí také Štěpčina živelnost a vztah k venkovu.
Herecký koncert čeká i Ondřeje Veselého, který hraje Pavla nakaženého syfilisem. Nemoc ho ničí po fyzické i psychické stránce: Statný důstojník v uniformě a se šavlí se přemění v absolutní lidskou trosku, která blekotá, slintá a plazí se po podlaze. Aby dokázal hrát syfilitika co nejvěrohodněji, radil se Veselý s lékařem.
Dříve už Jihočeši nastudovali Havlíčkovu erotickou grotesku Muž sedmi sester, kterou s úspěchem hrají dosud. Petrolejové lampy jsou příležitostí pro početný soubor. Hromadné scény připomenou slavné korzo, oslavy nového roku 1900 i příjezd prvního vlaku do Jilemnice.
„Lidé se mění tím, co prožijí,“ shrnul základ příběhu režisér Michal Lang, který na jihu Čech hostuje už pošesté a k představení složil i hudbu. Scéna je dílem Milana Davida a dobové kostýmy navrhl Tomáš Kypta.