Scénář píše až na poslední chvíli

Popravu letos lidé na prohlídkách s bílou paní neuvidí. Scenárista si místo toho vymyslel výstřel z kanonu.

Už přes deset let Čeněk Třeček určuje, co bude dělat o prázdninách bílá paní. Připravuje totiž scénáře k nočním prohlídkám zámkem v Hradci. Každý rok musí sepsat nový příběh. Náměty čerpá z historie hradu a zámku. Na prohlídkách, které letos začnou od 23. července. občas zavítají mezi diváky i pohádkové bytosti. Rezervovat vstupenky si můžou lidé už od 15. července.

Letos se bude příběh točit kolem rodu Slavatů. Prozradíte alespoň část zápletky?

Hlavní téma je záchrana rodu Slavatů před vymřením. Leopold Vilém pobýval v klášteře a příbuzní ho prosili, aby odtud odešel a zachoval rod. Dokonce dostal od papeže výjimku. On se ale rozhodl zůstat. Dodnes se spekuluje z jakého důvodu.

Kde berete inspiraci?

Já jsem studoval historii, takže nějaký základ tu určitě je. A když zvolím něco, co tolik neznám, tak se poučím z knih. Několik příběhů bylo také laděno pohádkově.

Jaké bytosti zavítaly na noční prohlídky?

Měli jsme tu například vodníka, čerta, rusalky. Jeden rok si zahrál i kůň. U něho ale byly trochu problémy s ustájením. Několikrát si zahrály i slepice. Jeden rok jsme táhli po druhém nádvoří velký žebřiňák, jindy se zase popravovalo. Letos chystáme na prohlídky historický kanón. Události nikdy ale nejsou přesnou kopií historie.

Prý píšete scénáře vždycky na poslední chvíli. Je to pravda?

Je, ale to proto, že mám hodně jiné práce. Mně stačí na napsání tak tři dny. Pak to zkonzultujeme s režisérem a na prvních zkouškách si k tomu řeknou své herci. Je to společná práce nás všech.

Jak se stane z člověka divadelní scenárista?

První scénáře psal pro noční prohlídky Josef Hrdlička. Jednou bylo potřeba dopsat do představení jednu scénu. Tak jsem se toho tehdy ujal a režisérovi Antonínu Kaškovi se výsledek líbil. Postupně jsem začal psát celé scénáře sám.