Tatra 500 HB: Připomeňte si autobus specializovaný na obsluhu obcí v horských oblastech

Karosa T500 HB (1954–1957)

Karosa T500 HB (1954–1957) Zdroj: WheelsAge.org

Tatra 500 (1949–1950)
Tatra 500 (1949–1950)
Tatra 500 (1949–1950)
Tatra 500 (1949–1950)
Tatra 500 (1949–1950)
15
Fotogalerie

Značku Tatra si dnes spojujeme s nákladními vozy. V minulosti ale byla kopřivnická automobilka aktivní také na poli osobních vozidel či autobusů.

Kopřivnická automobilka Tatra je nejstarším výrobcem automobilů na českém území, vždyť výroba aut se v jejím případě datuje až do roku 1897. Dnes se její výrobní portfolio omezuje na nákladní vozidla, v minulosti ale bylo mnohem širší. A právě jednu takovou kapitolu z historie Tatry jsme se rozhodli připomenout. Pamatujete si ještě autobus Tatra 500 HB vyráběný v padesátých letech?

Jeho historie se začala datovat na přelomu čtyřicátých a padesátých let, kdy tehdejší ministerstvo dopravy zadalo úkol postavit autobus specializovaný na obsluhu obcí v horských oblastech. Takový stroj si měl tedy poradit s úzkými horskými silničkami, stejně jako s výraznými převýšeními nebo ostrými zatáčkami. To vše měl navíc zvládat i v doby, kdy by taková cesta byla pokrytá blátem či sněhem.

Spolupráce Tatry a Karosy

Úkolu se zhostili konstruktéři kopřivnické automobilky Tatra, kteří se do něj pustili ve spolupráci se svými kolegy z Karosy Vysoké Mýto (dříve karosárna Sodomka). Právě z toho důvodu autobus později nesl označení Karosa T 500 HB, byť je známý také jen jako Tatra 500 HB. Přídomek HB přitom odkazuje právě na primární využití, značí horský bus.

Škoda auto chce prodávat už jen elektromobily! Jaké změny se chystají?

Video placeholde
• Videohub

Výsledkem prací byl přitom stroj neobvyklé konstrukce. Autobus dostal samonosnou karoserii, a to jako první sériový bus československé produkce. Nezvyklý byl v té době také rozměrný zavazadlový prostor pod podlahou kabiny, díky čemuž se Tatra 500 HB obešla bez střešní zahrádky, tak často vídané na tehdy rozšířené Škodě 706 RO.

Dvojice partnerů si přitom rozdělila úkoly. Podvozek měli na starosti tatrováci, stejně jako motor, karoserii pracovníci Karosy. To konkrétně znamená, že bus byl projektován s typickými prvky Tatry, ať už s výkyvnými polonápravami nebo vidlicovým, vzduchem chlazeným osmiválcem umístěným vzadu. Pod prvotními stylistickými návrhy se pak ještě podepsal Josef Sodomka mladší, než byl komunistickým režimem uvězněn.

Pokračování celého článku najdete zde >>>