Technologičtí giganti zrychlí přenosy dat díky podvodnímu kabelu

Kabel pod vodou

Kabel pod vodou Zdroj: profimedia.cz

Společnosti Facebook a Amazon začaly konkurovat poskytovatelům síťové infrastruktury.

Největší internetový obchod světa Amazon a nejrozšířenější sociální síť Facebook spojí síly. Klíčoví hráči v on-line byznysu investují do vlastního podvodního kabelu umožňujícího superrychlý přenos dat. Podobných projektů, kdy technologické firmy obcházejí klasické telekomunikační společnosti a staví si vlastní kabelovou síť, má podle analytiků výrazně přibývat.

Víc než čtrnáct tisíc kilometrů dlouhý kabel Jupiter má propojit USA s Asií, dokončení výstavby se předpokládá už na rok 2020. Výhodou Jupiteru oproti již fungujícím linkám má být rychlost přenosu dat. Spojení umožní přenos více než šedesáti terabytů za sekundu.

Projekt nového kabelu je součástí strategických plánů obou amerických firem, které počítají s výstavbou globální sítě. Jedním z hlavních cílů je snížení vysokých nákladů. „Poskytovatelé internetového obsahu se ujímají hlavní role ve vývoji nových podvodních kabelových systémů, nastává doslova boom,“ řekl pro BBC Alan Mauldin, šéf výzkumu analytické společnosti Telegeography.

Zmiňuje také, že v současnosti kooperují významné on-line společnosti na celkem šestnácti separátních kabelových projektech. Důvodem je stále se zvyšující objem vygenerovaných dat uživatelů, přičemž kapacita tradičních telekomunikačních firem už není dostačující. Většina těchto spojení má začít fungovat v průběhu následujících pěti let.

Největší zájem je o pokládání kabelů přes Tichý a Atlantský oceán a přes Asii. Firmy nicméně získávají i kapacity mnoha již funkčních kabelů. „Technologické firmy začaly s výstavbou před několika lety. Provozování globální páteřní sítě je však nákladné,“ varoval Mauldin.

Facebook dnes sdružuje přes dvě miliardy aktivních uživatelů, minulý rok zvýšil příjmy na téměř 28 miliard dolarů. Příjmy navýšil i Amazon, a to na 136 miliard dolarů.