Technologie zničí pracovní místa a vytvoří zcela nová

Gary Shapiro, šéf CES a CEA.

Gary Shapiro, šéf CES a CEA. Zdroj: Jan Sedlak

E15.cz z Varšavy: „Proč byste měli tolik stát o pozornost ze Silicon Valley, když existují jiné možnosti?“ položil Gary Shapiro otázku auditoriu v židovském muzeu v hlavním městě Polska. Tento americký manažer vede organizaci CEA, která každoročně v Las Vegas pořádá veletrh CES, zřejmě nejvýznamnější akci v byznysu se spotřební elektronikou na světě.

Součástí CEA jsou více než dvě tisícovky firem z technologického oboru a poslání této organizace je tedy jasné: nadchnout média, uživatele a obchodníky pro nové technologie, informovat o nich a umožnit novým vymoženostem cestu na trh.

Gary Shapiro se proto každoročně vydává na cestu po světových městech, kde se snaží tamní slibné společnosti lákat, aby na CES přijely vystavovat a hledat odbytiště jejich výrobků. Letos jedna zastávka padla také na Varšavu a celý region střední a východní Evropy. A právě na něj mířila i otázka z úvodu. Proč kopírovat Silicon Valley a snažit se mu vnutit do přízně, když každá oblast má svá specifika a umí něco jiného?

Jsme pouze na začátku větších změn

Přístup Evropy k novým technologiím bývá v mnoha ohledech mnohem opatrnější, než ve Spojených státech. Příkladem budiž Über, který zcela zásadně reformuje trh taxi služeb a zavedenému systému výrazně konkuruje. Řidiče je možné si objednat přes mobilní aplikace, auto se dostaví v řádu minut, má často výrazně lepší servis i nižší ceny.

Evropští taxikáři ze staré školy se Überem cítí velice ohroženi a minulý týden v několika městech uspořádali velkou stávku. Výsledek? Nárůst stahování aplikace Überu narostl o 850 procent a firma na mnoha trzích rychle sílí.

„To, co teď v technologiích vidíme, je jenom začátek. V dalších 25 letech nastanou zásadní změny,“ pokračuje na to konto Shapiro. Systém dopravy se podle průzkumů a odhadů jeho společnosti, která má běžně přístup k největším inovátorům světa, brzy zásadně zreformuje.

Pokrytí sítěmi nové generace (NGA) v rámci EU.Pokrytí sítěmi nové generace (NGA) v rámci EU. | Digital Agenda Scoreboard

Přijdou auta, která se řídí sama a nepotřebují řidiče. Vlivem toho nemusí vymizet pouze práce běžných taxikářů a řidičů, ale také dalších profesí, které se na současnou dopravu vrství. „Pokud už díky autům řízeným počítači přestanou existovat autonehody, už nebudou potřeba agenti na sjednání pojištění tohoto typu. A tak dále,“ naznačuje Shapiro.

Nejenom Evropa se takovýchto zásadních novinek samozřejmě bojí a zákonodárci se snaží technologický rozmach uměle brzdit. Mnoho technologií už je v podstatě připraveno, na příkladu Uberu a jeho omezování legislativou je ale vidět, že pokrok nemá pouze technické limity. „Ve Státech máme přes milion právníků. To je strašně veliké číslo,“ poukazuje Shapiro a naráží na různé patentové spory, regulaci či složitá autorská práva.

Při tvorbě legislativy se v podstatě střetávají dvě silná lobby – zástupci technologických společností typu Google, Facebook a podobně, které neustále navyšují rozpočty na lobbing a snaží se co nejvíce uvolnit stavidla pro novinky, a tradiční energetické, dopravní a další firmy, jež se snaží nástup novot a potenciální ohrožení jejich byznysu brzdit. Gary Shapiro za firmy sdružené v CEA se sám aktivně angažuje ve Washingtonu.

Jen si inovujte, ale opatrně

Přeborníkem v tlumení technologického nadšení se jeví zejména Francie. Na prosincové konferenci Le Web v Paříži například před sálem plným technologických podnikatelů nastoupili zástupci francouzské vlády se slovy typu „jen si inovujte, ale opatrně, aby to nenarušilo náš tradiční průmysl a pracovní místa.“

„V budoucnu zmizí pracovní místa, objeví se ale některá úplně nová,“ brzdí obavy Shapiro. To už je ostatně možné pozorovat nyní. S nárůstem velkých dat firmy najímají šéfy, kteří mají na starost získat z obrovského množství informace výsledky vhodné pro byznys, vypisují se pozice na datové analytiky. Ještě před pár lety neexistovalo nic jako digitální agentura, která by vyvíjela mobilní aplikace na zakázku a spravovala sociální sítě. A takto by se dalo pokračovat.

Vzdělanost v digitálních dovednostech v EU.Vzdělanost v digitálních dovednostech v EU. | Digital Agenda Scoreboard

Vzniká tak zajímavý paradox: Evropu sice sužuje velká nezaměstnanost, na druhou stranu jsou volné statisíce míst ve firmách zabývajících se novými technologiemi. Technologie navíc mají další silnou vlastnost – velmi zásadně se podílí na ekonomickém růstu.

Příklad z Polska a Itálie

Česká vláda, jak známo, digitální agendu prakticky úplně ignoruje. Někteří evropští sousedi ale v této oblasti vidí velikou příležitost. Kupříkladu právě polská vláda na broadbandu a inovacích (a mimo jiné jasné otevřené a čitelné politice) postavila jádro úspěchu růstu v posledních letech. Prakticky se to projevuje třeba v tom, že velké IT společnosti stěhují vedení poboček ve střední a východní Evropě do Varšavy, otevírají vývojářská centra v Krakově a tak dále.

Pro mnohé možná překvapivě se silně angažuje také Itálie. Tamní vládu nakoply nejenom problémy z poslední doby, ale také velice špatné umístění v žebříčku Digital Agenda Scoreboard, který sestavila Evropská unie a kde se porovnává stav jednotlivých členských zemí.

„Rozhodli jsme se výrazně změnit směr. Současná vláda má digitální agendu mezi třemi hlavními prioritami,“ popisuje v Miláně na sezení s novináři Paolo Coppola, člen italské vlády zodpovědný za technologickou oblast. Italové se snaží zavádět třeba elektronické fakturace a identitu, podporují soukromé firmy v budování rychlého internetu a e-skills začleňují do všech úrovní škol. „Progres v ICT oblasti nám umožnil dívat se do budoucna s optimismem,“ doplňuje Coppola.

Česko si v některých ukazatelích Digital Agenda Scoreboard nevede úplně špatně, přiložené grafy a celá studie nicméně ukazují, že v celkovém hledisku si nevedeme úplně nejlépe. Strategický dokument Digitální Česko 2.0 se nicméně nenaplňuje a vláda aktivitami v této oblasti nehýří.

„Vlády nicméně budou muset celou tuto oblast brát vážně, pokud chtějí rostoucí ekonomiku a zaměstnanost,“ tvrdí Shawn DuBravac, hlavní ekonom CEA. Ten ve studii svého oddělení například tvrdí, že příležitost může být ve wearables zařízeních. Chytrých brýlí se prý letos prodají až dva miliony kusů. I když se Google Glass prodalo asi deset tisíc. „Rok je teprve v polovině,“ uzavírá.

Cestu autora hradila asociace Consumer Electronics Association (CEA).