Test v Kolíně: auto rychlé, kolo horor

Nejrychleji přes Kolín projede auto. Druhý po stejné trase dorazí do cíle cyklista. Jít pěšky nebo jet autobusem je pomalé.

Sedmička zkoušela, jaký způsob dopravy po Kolíně je v ranní špičce nejrychlejší. Vyhrálo auto a jet v něm vyšlo levněji, než městským autobusem.

Ten navíc v rychlosti jízdy porazilo kolo, ale cyklistka zažila několik nepříjemných chvil.

Z Vodárny na nádraží

Test začal v sedm hodin ráno. Jeho účastníci vyrazili od Vodárny směrem na nádraží pěšky, na kole, autobusem a autem. Na nádraží proto, že se tam každé všední ráno musí ze sídliště dostat spousta lidí dojíždějících do školy nebo za prací.

Trasa od Vodárny k nádraží měří bez tří stovek metrů tři kilometry. Auto ji projelo za osm minut. „Zdržela mě křižovatka Benešovy s Jaselskou, je hodně frekventovaná. Nejdéle jsem čekal u vjezdu na kruhový objezd. Skoro dvě minuty,“ řekl řidič auta.

Druhá nejrychlejší byla na stejné trase cyklistka.

„Hrůza. Na křižovatce u Futura mě ignoroval řidič auta odbočujícího doprava. Kdyby mi hůř fungovaly brzdy, asi by mě srazil,“ zlobila se cyklistka.

Na kole trasu ujela za devět minut a devětačtyřicet vteřin.

Cesta autobusem je sice bezpečnější, ale o dvě minuty delší. Autobus linky číslo 3 nejede od Vodárny přímo na nádraží, ale objížďkou kolem plaveckého bazénu a pak Polepskou ulicí. I tak v ranním návalu přijel na nádraží podle jízdního řádu.

„Řidič dokonce nastupující popoháněl, ať si pospíší, že nemá čas,“ popsala cestující z autobusu.

Pěšky trvala cesta podle očekávání nejdéle, od Vodárny se chodkyně dostala na nádraží za dvacet sedm minut. Cestou šla po sedmi přechodech, z toho na dvou svítily semafory.

„Nejdéle jsem čekala na přechodu přes Jaselskou u první základní školy. Tam zelená neskočila asi za tři minuty,“ líčila chodkyně.

Druhou testovanou trasou byla cestu z nádraží k nemocnici. Nejrychlejší bylo opět auto, přitom po osmé hodině provoz přes Kolín ještě zhoustl.

Řidič čekal v dlouhé frontě na průtahu od kruhového objezdu. Odbočit do leva se mu podařilo až na druhou zelenou. K nemocnici dorazil po pěti minutách a osmnácti vteřinách.

„Jenže najít pak místo na zaparkování trvalo další dvě minuty,“ řekl řidič. Od nádraží k nemocnici ujel 1850 metrů.

Také v druhém případě dorazila na vybrané místo jako druhá cyklistka. „Zase to bylo málem o život. V Polepské ulici mě auta míjela tak těsně, že jsem měla strach, že mě srazí,“ vyprávěla o nepříjemném zážitku cyklistka. Cestu zvládla za osm minut a pětačtyřicet vteřin.

Autobusu trvala jízda k nemocnici patnáct minut a šestapadesát vteřin. „Navíc přijel na nádraží o dvě minuty později,“ řekla jeho pasažérka.

Cesta pěšky trvala jednadvacet minut. „Přitom jsem nešla pomalu. Zdržovaly mě přechody. Auta mi dávala přednost méně, než když jsem šla po sedmé hodině,“ dodala pěší.

Auto levnější autobusu

Podle ceny je nejlevnější jít pěšky nebo jet na kole. Třetí v pořadí je jízda autem. První trasa ze sídliště na nádraží dlouhá 2,7 kilometru by při ceně osmadvacet korun padesát haléřů za litr benzínu vyšla u auta se spotřebou po městě 9,1 litru na sto kilometrů asi na sedm korun. Druhá trasa dlouhá 1850 metrů přijde na čtyři koruny a osmdesát haléřů.

Jako nejdražší možnost, jak se dopravovat po Kolíně, se ukázala městská hromadná doprava. Dospělý zaplatí za jízdenku jedenáct korun, ať jede jednu zastávku nebo až na konečnou. Jízdné pro dítě nebo důchodce stojí šest korun.