Třiatřicet stupňů dnes, v pátek ještě o stupeň více. Taková je předpověď teplot, které posílají na „hlídky“ daleko více silničářů, než je obvyklé.
Důvod je jasný. Návrat tropických veder hrozí na některých místech dalším vyboulením silnic. Stejně jako minulý týden. Asfalt na 23. kilometru Pražského okruhu ve směru z Ruzyně tehdy vystoupal o patnáct centimetrů, na rozvadovské dálnici D5 dokonce o čtyřicet.
„Šlo o výjimečné události, ale nedá se vyloučit, že se budou opakovat,“ říká dopravní expert František Lehovec z ČVUT.
Nejrizikovější místa na Pražském okruhu, kde se stýká asfalt s betonem, proto silničáři kontrolují dvakrát denně.
Pohotovost mají také kontroloři z Technické správy komunikací, která spravuje silnice uvnitř města.
„Zatím jsme ale kvůli horku opravovali minulý týden jen poničenou Bystrou ulici v Horních Počernicích,“ říká mluvčí společnosti Tomáš Mrázek.
Tajný seznam
Na ministerstvu dopravy dokonce leží seznam padesáti nejrizikovějších míst, kde by mohlo poškození silnic nastat.
„Zveřejňovat ho nebudeme. Obáváme se, že pak budou řidiči brzdit na místech, kde není snížená rychlost,“ vysvětluje Karel Hanzelka z ministerstva dopravy. Odmítá ale říct, kolik takových míst v metropoli je.
„Pokud by někde hrozilo nebezpečí, značky vybízející řidiče ke zpomalení se tam hned objeví,“ slibuje Hanzelka.
Asfalt jako v Africe?
Neobvyklé poničení silnic v minulém týdnu mělo na svědomí hlavně devět dnů v řadě, kdy teploty trvale zůstávaly nad třiceti stupni. K tomu, aby se to neopakovalo, může přispět odolnější výplň mezi asfaltovou a betonovou částí vozovky.
„Vyšší teploty lépe zvládá takzvaný přírodní asfalt. Ale je také dražší,“ říká Lehovec z ČVUT.
O materiálu používaném například v Africe či na jihu Spojených států ale zatím Ředitelství silnic a dálnic neuvažuje.
„U dálnic, které právě stavíme, určitě ne. Tam se spíše snažíme ušetřit. Je to ale impulz pro další projekty,“ říká mluvčí Martina Vápeníková.