Twitter láká investory. Zbavuje se nálepky sociální sítě a míří do zpravodajství

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: reuters

Centrála Twitteru v San Francisku
Jídelna v centrále Twitteru
Twitter
Twitter
twitter
9
Fotogalerie

Noví uživatelé Twitteru přibývají jen velmi pomalu. Firma se je proto snaží navnadit na nové druhy převážně zpravodajského obsahu. Aby tento posun ještě zvýraznila, přesunula v nabídce AppStore a Google Play svou aplikaci ze sekce sociálních sítí do zpravodajství. Twitter by tím podle analytiků mohl souběžně s rozšířením počtu stávajících 316 milionů uživatelů zaujmout i investory, znovu se objevují spekulace, že jej chce koupit dodavatel cloudových řešení Salesforce.

Twitter v létě začal s vysíláním živých videopřenosů, přičemž v jeho nabídce nechybí utkání ligy amerického fotbalu či hokejové NHL. Přes Twitter lze také sledovat předvolební debaty kandidátů na prezidentskou funkci. Podle vyjádření vysoce postaveného manažera Twitteru Adama Baina pro server Adweek se firma snaží přivábit ty uživatele, kteří již doma nepotřebují mít televizi.

Čísla pro ni mohou vypadat nadějně, přímé přenosy prvních dvou prezidentských debat měly na Twitteru v průměru téměř tři miliony unikátních diváků, vše proběhlo bez větších technických turbulencí. V neposlední řadě se firmě podařilo dopředu vyprodat veškerý reklamní prostor, který tyto debaty obklopuje.

„Sítě musí růst - jak se ukazuje na příkladu Twitteru, stagnace je známkou úpadku a investory a akcionáře rozhodně nemůže uspokojit,“ říká konzultant pro sociální sítě Adam Zbiejczuk.

Nové zaměření Twitteru by současně mohlo nejen přilákat nové uživatele, respektive investory a zadavatele reklamy, ale také pomoci firmě vymanit se ze stínu mnohem úspěšnějšího Facebooku. Ten používá pětkrát více lidí a pojem „sociální síť“ v podstatě definuje. „Každá služba, která nese označení  sociální médium, s ním tak bude neustále poměřována,“ uvedl pro Adweek marketingový konzultant David Deal. 

Twitteru tak nejde o nic menšího, než o vlastní budoucnost. Zájem o koupi ztrátové firmy údajně měl Google, Disney či Salesforce, první jmenované společnosti ale ze seznamu možných nových majitelů Twitteru vypadly.  Myšlenky na akvizici se nicméně podle zdrojů agentury Reuters ani přes odpor akcionářů nevzdává Salesforce. Definitivní rozhodnutí padne 27. října. Ve hře může být také několik dalších, dosud neznámých zájemců.

Obsahové změny, kterými Twitter v současnosti prochází, ale nesouvisí podle Zbiejczuka jen a pouze s případným prodejem firmy, nýbrž také s obecnějšími trendy, kdy se firmy přestávají profilovat „jen“ jako sociální sítě. Nevyhnul se jim ani Facebook, naopak se je sám snaží udávat.

„V jeho případě nemůžeme mluvit o ‚pouhé‘ sociální síti už dávno. Facebook se velmi silně zasadil o vytvoření určité paralelní struktury, díky níž prorostl webem mnohem více, než si troufáme obvykle připustit. Podobně jako Google není dávno jen vyhledavač, Facebook dávno není jen sociální síť. Je to konglomerát služeb postavený na získávání osobních dat a jejich využívání primárně pro reklamu,“ uvádí Zbiejczuk.

Odborník dokonce předpovídá, že "podobně, jako postupně vymizelo slovo ‚digitální‘, zmizí i ‚sociální.' Vytvoření této ‚sociální‘ vrstvy se však podle něj stane požadovanou dovedností, podobně jako nyní řízení auta nebo schopnost práce s Excelem.