Učiteli, víc se snaž. Žáci hodnotí on-line

Studenti si mění role se svými učiteli. Klasifikují je a píší jim hodnocení. Někdy dost drsná.

Nová doba! Host vyhazuje vrchního.“ Známá hláška z filmu Dědictví aneb Kurvahošigutentag s Bolkem Polívkou.
Žák známkuje učitele. To je skutečnost na webu oznamkujucitele.cz. Do projektu, který virtuálně obrátil role, se zapojili mladí z šestadvaceti základních a středních škol v Mostě a osmnácti z Chomutova.
Hodnocení kantorů a komentáře píší studenti na internet, kde si je může každý přečíst. Učitele známkují ve třech kolonkách. Posuzují obtížnost předmětu, ochotu pomoci a srozumitelnost výuky. Často jsou ale jejich poznámky nelichotivé.

Vidí mě jako čarodějnici

Drsná, ale naučí, smajlík. A dále: Přístup hrozný, známky hrozné, žije v jiném světě. Přesto ji mám rááád! Podpis xD.
Tak vidí studenti mosteckého gymnázia svou učitelku chemie a matematiky Hanu Weinhauerovou.
„Mají na to právo, ale málokdy bývají objektivní. Občas se mě to dotkne. Snažím se a oni mě vidí jako čarodějnici,“ reaguje Weinhauerová.
Zároveň připouští, že v úsudku žáků nedopadla tak špatně. „Důležité je něco naučit,“ uvědomuje si kantorka.
Pavlu Moučkovi a Luboši Holému z Chomutova připadá hodnocení učitelů na internetu jako dobrá věc.
„Sám na tyhle webové stránky nepíšu, ale rád si komentáře na některé naše profesory přečtu. Porovnám si to s tím, jak je znám já,“ netají se Moučka, šestnáctiletý student lounské obchodní akademie.
Jeho o rok mladší kamarád zase oceňuje to, že se o konkrétních učitelích dozví něco víc. „V září nastupuji na integrovanou střední školu, tak aspoň vím, jací lidé mě tam čekají,“ směje se Holý.
Projekt příliš nenadchnul ředitele litvínovského gymnázia Jana Nováka. „Nechci být mentor, ale mně se nelíbí, že takovéhle věci lítají po webu. Učitel pak nemá možnost se bránit,“ míní Novák, podle kterého je lepší ústní hodnocení před třídou.
Mostecký psycholog Pavel Weiss ale v klasifikování učitelů nevidí nic zvráceného. Přesto podle něj hrozí riziko, že se fórum zvrtne.
„Je to jako s internetovými diskusemi pod různými články. Stačí, když se tam objeví někdo agresivní a otevře cestu nižším pudům. Debatu strhne jinam a dav se někdy přidá. Učitel se pak může stát terčem organizované šikany,“ poukazuje na úskalí nekontrolované diskuse na webu.
Příkladem jsou komentáře studentů, kteří při známkování učitelů zacházejí do osobní roviny a častují je nevybíravými výrazy.
Třeba někteří profesoři na chomutovské průmyslovce se na studentském webu o sobě dočtou: „Je to úplný debil. Nic nenaučí, všechno si musíme najít v katalogu“, „Kretén, hovado, kripl. Nic pořádně nevysvětlí“, „Vzhled OK, jinak pizda arogantní“, „Je to neskutečný idiot, chce se mi z něj zvracet“ nebo „Nemám ho rád, z pohledu žáka je to vůl“.