V Japonsku je více dobíjecích stanic než klasických benzinek

dobíjecí stanice,  ilustrační foto z ČR

dobíjecí stanice, ilustrační foto z ČR Zdroj: Anna Vackova, E15

Další milník zlomen, hlásí hrdě japonský automobilový průmysl. V Zemi vycházejícího slunce totiž podle tamních statistik převýšil počet dobíjecích stanic pro elektromobily počet klasických „benzinek“. Těch je v Japonsku prý zhruba 34 tisíc, počet dobíjecích míst však dosáhl čtyřiceti tisícovek.

Se statistikou přišla automobilka Nissan a upozornil na ni deník The Japan Times, který citoval finančního ředitele Nissanu Josepha G. Petera: „Rozvoj počtu dobíjecích stanic je zásadní součástí dalšího rozmachu trhu s elektromobily.“ S průměrným dojezdem kolem 100 až 130 kilometrů jsou totiž majitelé elektromobilů doslova závislí na dostatečně husté síti dobíjecích stanic. Čím je pak síť hustější, tím více lidí láká elektromobily kupovat.

Dvě miliardy od vlády

Vodík jako zdroj energie se rozhodla podpořit i japonská vláda, která se zavázala v příštím fiskálním roce investovat do firemních projektů vyvíjejících nové vodíkové elektrárny a pohony přes dvě miliardy jenů. Vývoj doposud velmi zpomalovala výše nákladů spojených s celým procesem a právě státní peníze by mohly vše uspíšit.

Vláda si od svého kroku slibuje, že nejpozději do roku 2020 bude mít k dispozici funkční prototyp reaktoru. Dekádu poté by vodíkové reaktory ráda oficiálně zapojila do sítě. „Japonsko míří za snem o společnosti, jejíž energetická koncepce je postavena na vodíku,“ prohlásil nedávno premiér Abé Šinzo.

Automobilky si vytváří podhoubí pro další prodeje

Vládní podpora se bude vztahovat například i na dohodu automobilek Toyota, Nissan a Honda, které oznámily spolupráci na při rozvoji tamní sítě sítě čerpacích stanic pro vozidla s palivovými články. Všechny tři firmy již loni představily vlastní modely vozů na palivové články, jejichž prodej plánují zahájit v průběhu letošního roku.

V Japonsku navíc působí řada mapovacích služeb, které jsou schopné řidičům elektromobilů velmi rychle vyhledávat nejbližší dostupné dobíjecí místo, list například zmínil celosvětovou Open Charge Map a její aplikaci pro mobilní telefony. Dá se předpokládat, že bude zobrazovat i vznikající vodíkové pumpy.

Skeptici však upozorňují, že na počet dobíjecích stanic elektřina v pomyslném souboji sice vyhrála, faktem však zůstává, že jedna klasická čerpačka zatím zvládne obsloužit mnohem vyšší počet řidičů, než jedno dobíjecí místo.