Vánoční hity jsou zlatý důl. Interpretům sypou každý prosinec miliony dolarů

Píseň All I Want for Christmas is You, Mariah Carey

Píseň All I Want for Christmas is You, Mariah Carey Zdroj: Columbia

Duo Wham!: Andrew Ridgeley a George Michael
Michael Buble Christmas CD 2011
Ariana Grande - Billboard žena roku 2018
4
Fotogalerie

Prosinec co prosinec se opakuje stejný scénář. Snad ze všech reproduktorů světa zní na vlas stejné vánoční písně. “All I Want for Christmas is You”, “Let it Snow”, “It's the Most Wonderful Time of the Year” nebo “Do They Know It's Christmas?” se posluchačům natolik vryly pod kůži, že už si bez nich vánoční čas snad ani nedokáží představit a pouští si je zcela dobrovolně také na Spotify nebo na YouTube. A jejich autorům (nebo jejich potomkům) tak zcela nevědomky posílají pod stromeček tučné finanční šeky.

Když se řekne jméno Mariah Carey, většina posluchačů si nejspíš vybaví zpěvačku s mocným hlasem a také vánoční píseň “All I Want for Christmas is You”. Navzdory její dlouhé kariéře (Carey se už pomalu blíží k padesátce) se stále jedná o její největší a zcela bezkonkurenční hit. I kdyby Mariah nic jiného než tohle v životě nenahrála, pořád by si mohla žít jako královna.

Jak totiž odhaduje server Business Insider, jedna z nejpopulárnějších vánočních písní všech dob už do rozpočtu své tvůrkyně a interpretky vnesla do dnešního dne více než 60 milionů dolarů. Když vezmeme v úvahu, že píseň vznikla v roce 1994, vychází to na nějakých 2,4 milionu dolarů ročně.

A stačí zběžný pohled na každoroční žebříčky nejhranějších prosincových písní, aby bylo víc než jasné, že tento oslík se rozhodně hned tak otřásat nepřestane. Zpěvačka totiž mimo jiné dostává peníze také z každého jednoho spuštění ve streamovací službě Spotify. A například v roce 2016 v ní takhle hrála více než 200milionkrát.

Podle tvrzení producenta zpěvačky Waltera Afanasieffa bylo přitom složení tohoto nesmrtelného hitu otázkou směšných 15 minut. V jednom interview Afanasieff přiznal, že v úspěch písně ani ze začátku příliš nevěřil, jeho extrémně jednoduchá melodie se však nakonec ukázala být skutečnou výhrou.

Jak zní i v písni slavného hudebního skladatele Irvinga Berlina “There's no business like show business”. A koneckonců sám Berlin stojí za vůbec nejprodávanějším singlem všech dob: písní White Christmas v podání Binga Crosbyho, které se prodalo 50 milionů kopií.

Dalším vánočním zvukovým červem je píseň Last Christmas od kapely Wham! Podle odhadu deníku Telegraph ročně generuje 470 tisíc liber.

Ačkoliv jsou tyto hity už po dlouhá léta zcela nepřekonatelné (například již zmiňovaná White Christmas letos oslavila neuvěřitelných 76 let na scéně), čas od času se brány svátečních žebříčků otevřou a velikáni vánoční hudby mezi sebe velkoryse přijmou jednoho či dva nováčky.

V posledních letech se to povedlo například zpěvákům Michaelu Bublému, Justinu Bieberovi nebo zpěvačce Arianě Grande. Zda se ale těmto mladým interpretům také podařilo vyzpívat si svůj penzijní fond, ukáže až čas.