Významná pražská náměstí se mění. Podívejte se, jaké další úpravy je čekají

"Malostranské náměstí je jedním z nejvýznamnějších veřejných prostranstvích v Praze. A přestože souvrství několika historických budov z něj vytváří unikátní areál, ještě v roce 2014 nevypadalo příliš atraktivně," hodnotí architektka Zuzana Rákosníková z IPRu.

"Malostranské náměstí je jedním z nejvýznamnějších veřejných prostranstvích v Praze. A přestože souvrství několika historických budov z něj vytváří unikátní areál, ještě v roce 2014 nevypadalo příliš atraktivně," hodnotí architektka Zuzana Rákosníková z IPRu. Zdroj: archiv IPR

Sloužilo převážně jako parkoviště a jeho uspořádání ztěžovalo především pohyb pro pěší.
Vítězný návrh na revitalizaci Malostranského náměstí. Vyhrál Ateliér Hájek, Václav Hájek, Petr Horský
Podstatou architektonické koncepce je potlačení automobilové dopravy.
Vítězný návrh rovněž počítá se zachováním původní mozaikové dlažby, a to po celém obvodu náměstí.
Soutěž na projekt jeho revitalizaci vypsanou v roce 2014 vyhrál Ateliér Hájek z Hradce Králové
18
Fotogalerie

Malostranské či Vítězné náměstí projdou proměnou, podobně jako prostor u Národního muzea. Své záměry představili v rámci debaty v Centru architektury a městského plánování představili architekti z Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy. Prohlédněte si fotogalerii.

Během veřejné debaty, které se zúčastnili i náměstci územní rozvoj a dopravu Petr Hlaváček (TOP 09 a STAN) a Adam Scheinherr (Praha sobě), se řešila i dočasná uzavírka Smetanova nábřeží nebo problematika magistrály v centru města. 

"Uzavírku v rámci opravy tramvajové trati jsme využili k tomu, abychom vyzkoušeli, jaké dopady to bude mít na pražskou dopravu. Aktuálně vyhodnocujeme pozitiva a negativa. Už víme, že velký přínosem to bylo pro chodce a zároveň jejich bezpečnost. První data rovněž ukazují, že omezení dopravy na Smetanově nábřeží a Malé Straně přinesla pozitiva tramvajové dopravě," přiblížil Schneinherr. 

Co čeká pražská náměstí? Prohlédněte si vizualizace:

V souvislosti s takzvanou Muzejní oázou kolem Václavského náměstí přišla z publika i otázka na případné zrušení Severojižní magistrály. "Magistrála vždy bude důležitou dopravní tepnou. Po vzoru vídeňské Ringstrasse nebo pařížské Champs-Élysées ale může získat lidštější podobu," uvedl Schneinher s tím, že se uvažovalo i zahloubení magistrály pod zem. 

Magistrálu podle Schneinherra 90 procent lidí využívá jako příjezdní a výjezdní komunikaci z města, zbylých 10 pak pro přemístění se z jedné strany města na druhou.