Z Londýna do Sydney za čtyři hodiny? Za několik let možná realita

„Fakt, že se velcí hráči spojili, potvrzuje pověsti, že je nová generace nadzvukových letadel na obzoru,“ řekl deníku The Sunday Times jeden z inženýrů firmy Gulfstream.
Letoun zatím nazvaný X-54 by tak měl trasu mezi Velkou Británií a Austrálií oproti dnes běžným dopravním letadlům zkrátit o 16 hodin. Měl by také být schopen překročit rychlost 4000 kilometrů za hodinu. Slavný Concorde, který byl z provozu stažen v roce 2003, letěl nejvýše rychlostí 2187 km/h.
Nové letadlo, které bude spadat do kategorie takzvaných bizjetů, se pokusí vyhnout některým problémům, kterými kvůli své rychlosti trpěl Concorde. Díky netypickému uspořádání ocasních ploch a upraveným motorům by se vývojáři měli zbavit takzvaného supersonického třesku, nepříjemné rány, která se ozývá při překonání rychlosti zvuku.
K nebývale vysoké rychlosti má letadlu pomoci také úzký trup. Oproti Concordu či podobnému ruskému letounu Tu-144 bude totiž určeno jen přibližně pro deset cestujících.
X-54 by měl začít létat po roce 2020. Boeing a Gulfstream uvedly, že letoun přestaví na leteckém aerosalónu v britském Farnborough. Není ale jisté, zda se na veletrhu ukáží jen skici, či i maketa letadla.
Gulfstream se o vývoj nadzvukového letounu pokoušel už na začátku 90. let ve spolupráci s ruským Suchojem. Letadlo velikostně srovnatelné s X-54 neslo jméno S-21, projekt ale postupně nabíral zpoždění a americká firma z něj nakonec vystoupila.