Z okraje města do centra? Nejrychlejší bylo auto, ale jen těsně

Jak projet ucpanou Ostravou nejrychleji? Sedmička zjišťovala zda autem, na kole nebo veřejnou dopravou.

Ostravské ulice bývají především ráno a odpoledne neprůjezdné. Pokud se lidé chtějí dostat z okrajových čtvrtí do centra města, mnohdy je čeká trápení. Redaktoři Sedmičky otestovali jednu z nevytíženějších tras. Vyrazili od porubské Duhy do centra města, na Stodolní ulici. V rychlosti zvítězilo auto. Ale jen těsně. Druhý byl, možná překvapivě, bicykl. Poslední skončil dopravní podnik. Dvanáctikilometrový úsek zvládnou autobusy a tramvaje za osmatřicet minut. Včetně jednoho přestupu.

Sporný vítěz

Redaktor Jan Král má relativně nejpohodlnější cestu. Autem trvá třináctikilometrová cesta čtyřiadvacet minut. Byla by ještě rychlejší, ale poměrně dost času strávil v koloně u Vodárny. Trpělivost vyžadují i semafory před mostem na Českobratrské, kde se také často vytvářejí fronty. Auto tedy bylo nejrychlejší, jenže vítězství není jednoznačné. Redaktor zaparkoval na placeném parkovišti, kdyby ale chtěl parkovat zadarmo, musel by připočítat další minuty. A každý, kdo se někdy v centru snažil najít volné místo, ví, že to není jednoduché.

Vlastní silou

Jen o pár minut později dorazilo na Stodolní jízdní kolo. Cesta do centra trvala čtyřiatřicet minut a na rozdíl od auta odpadly i problémy s parkováním. Editor Martin Otipka, rekreační jezdec, usedá u Duhy na své horské kolo přesně v 7:56. Poruba je k cyklistům štědrá, a tak se sítí zdejších cyklostezek vydává k třebovickému nádraží a za chvíli již překonává řeky Opavu a Odru. „Cyklostezka vede v podstatě až do centra. Na některých místech je ale zbytečně dlouhá. Například od Chemické osady vede zajížďkou k Vodárně, ale já raději jezdím kolem chemičky a odbočuji na Mariánské Hory. Není to zrovna nejhezčí část cesty, ale je mnohem kratší. Jen si člověk musí dát pozor na zvýšený provoz,“ říká Otipka.

Stezka končí u mostu na Českobratrské, ale odtud je to na Stodolní už jen pár stovek metrů. „Po příjezdu do cíle si jen potvrzuji to, co už jsem zjistil mnohokrát. Tramvaj číslo 4, kterou cestuji, když nejedu na kole, přijíždí až za několik minut,“ dodává Otipka.

Přestupy zdržují

Táňa Kittrichová musí napřed autobusem a vystoupit na Svinovských mostech. Tramvají pokračuje do centra. Přestup zabere několik minut. „Mimo špičku nebývají tramvaje nijak přeplněné. Dávám jim často přednost před autem. Je to jednodušší,“ pochvaluje si redaktorka výhody
hromadné dopravy. „Autem je cesta rychlejší, ale to opravdu jen někdy. Stačí, když do sebe ťuknou u vodárny dvě auta a všechno se na dlouhé minuty zastaví,“ ví své o cestě mezi Porubou a centrem Kittrichová. Cesta mezi Duhou a Stodolní jí zabrala osmatřicet minut. Lidé, kteří se každé ráno cestou do práce stresují na ostravských silnicích, udělají nejlépe, když pojedou na kole nebo využijí veřejnou dopravu. V autě moc času neušetří.