Zatopit pod kotlem a znovu vyjet na trať. To je nádherný zážitek

Velký bejček a Matylda. Historické lokomotivy z frýdecko-místeckého depa.

Na koleji před dílenskou halou dýmá a syčí parní lokomotiva. Je celá nablýskaná. Za pár hodin poveze cestující do Kravař. „To je Velký bejček. Nebyl nijak rychlý, ale utáhl slušnou zátěž,“ představuje strojvedoucí Jaroslav Horák tenhle prvorepublikový skvost.

Topení je dřina

Tomáš Polášek probděl celou noc. Na lokomotivě pracuje jako topič. Do depa přišel jako první. Dvanáct hodin před odjezdem musel zatopit, aby bylo dost páry. „Přišel jsem ještě o dvě hodiny dříve,“ říká Polášek, který v pracovní době řídí Pendolino. Oba vlaky má moc rád. „Obojí patří k sobě. Pendolino je každodenní práce, pára zase kus sváteční romantiky.“ Na tendr, neboli nástavbu na lokomotivě, se vejde několik tun uhlí, do kotle deset kubíků vody. „Obojí vystačí akorát na jednu historickou jízdu,“ říká topič Polášek. Před odjezdem musí důkladně namazat ložiska a pak dolévat olej do spojniček a ojnic. Napilno má také strojvedoucí. „Při delší zastávce seskočím dolů a oťukávám součásti, které by mohly upadnout. Když už se něco takového stalo, poradili jsme si. V poli jsme ještě nikdy nezůstali,“ klepe na dřevo strojvedoucí Horák.
Udržet parní lokomotivu pojízdnou dá práci. „Starosti máme hlavně s kotlem,“ tvrdí Horák, jenž obvykle řídí elektrické rychlíky do Brna a Břeclavi. „Svědčí mu, když zatopíme a jezdíme. Jízd ale kvůli penězům není mnoho a na kotel může sedat rez,“ popisuje Horák.

Hvězdy na kolejích

S Velkým bejčkem už leccos zažili. „Zahrál si v pěti filmech, například v Četnických humoreskách a ve slovenském večerníčku,“ připomíná Pavel Sládek, mechanik a další celoživotní fanoušek železniční historie. Ještě více filmů má na kontě Matylda, která je dalším historickým strojem v péči Klubu přátel železniční dopravy a s domovským právem ve Frýdku-Místku. „Teď je ale v Krnově, kde dostává nový nátěr,“ prozrazuje Sládek o stošestileté lokomotivě, kterou koupili v dřevařských závodech v Bystřici pod Hostýnem. Matylda léta stála jako pomník před ostravským depem. Parta nadšenců ji odvezla do dílen, obnovila a v roce 1989 vrátila na koleje. Velký bejček do poloviny sedmdesátých let minulého století přepravoval cestující na linkách v okolí Krnova a Malé Morávky. Strojvůdce a topič kočírují střídavě Velkého bejčka i Matyldu. Občas vyjedou za hranice. V těchto dnech jsou s Velkým bejčkem na cestě do slovenského Zvolena. Koná se tam tradiční setkání parních lokomotiv z celé Evropy. Jeho součástí bude originální sedmiboj, při kterém posádky změří síly ve sprintu na sto metrů, zastavování na přesnost, osvobozování dívky připoutané ke kolejím, válení pivního sudu a dalších disciplínách. „Patříme k favoritům. S Matyldou jsme vyhráli pět ročníků, s Velkým bejčkem jeden. Jenom jednou nás diskvalifikovali, když jsme na startu zaspali a zpoždění už nedohnali,“ hodnotí šance Sládek.