Živé nádraží? Jen nové záchody

Nádraží neopravíme, nemáme na to, vzkazují Teplicím České dráhy.

Metaři uklízející chodníky u teplického nádraží nakládají po dešti nebo větrném dni mezi odpadky i několik lopat opadané krémově béžové omítky. Monumentální vlakové nádraží chátrá, zvenčí i zevnitř.
České dráhy na renovaci rozsáhlého areálu s prázdnými byty a kancelářemi nemají letos peníze. Do roku 2012 naplánovali úředníci z drážní majetkové správy jen opravy záchodků. „Podle našeho odborného odhadu by rekonstrukce památkově chráněné výpravní budovy stála přes 150 milionů korun. Ovšem pro poskytování služeb cestujícím potřebujeme pouze její část a při současné napjaté rozpočtové situaci tyto peníze nemáme,“ potvrzuje mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.
České dráhy si s teplickou stanicí neví rady už desítky let. Na podzim roku 2007 ho zařadily do projektu Živá nádraží a pronajaly firmě Bostas z Hradce Králové. Ta slibovala, že oprýskanou kulturní památku do několika let za dvě miliardy korun opraví a přistaví k němu nákupní centrum.
Dělníci ale slibované obchody ani kavárny za kolejištěm, spojené s hlavní budovou proskleným mostem, stavět nikdy nezačali. Firma Bostas několikrát změnila vlastníka i jméno a České dráhy si v červenci loňského roku převzaly teplické nádraží zpět. „Neplnili slíbené povinnosti spojené s revitalizací. Plán na opravu nádraží se nikam neposunoval,“ vysvětlil Radek Joklík z Českých drah.

Ústí opravuje

O jedenadvacet kilometrů dál roste jedno z nejmodernějších nádraží v České republice. Železničáři chtějí v létě zahájit přestavbu budovy hlavního nádraží v Ústí nad Labem.
Je to poslední ze čtveřice významných investic, které ústeckou železnici v centru města posunou na podobnou úroveň, jako má hlavní nádraží v Praze.
Tou první byly opravy po povodních v roce 2002. A na ně, jak připomíná mluvčí Pistoriusová, navázaly úpravy kolejiště, stavby perónů a nový přístupový podchod s jezdícími schody a výtahy, za které Správa železniční a dopravní cesty zaplatila dvě a čtvrt miliardy korun.
Třetí stavbou je komplex obchodů, promenády se stromy, parkovištěm a lávkou přes Přístavní ulici, který nechalo město postavit u železničního valu na zadní straně nádraží.
Tepličané se musí smířit s novorenesanční rozlehlou budovou, která byla podle dobových novin nejkrásnějším nádražím v dobách rakousko-uherské monarchie.
„V teplickém nádraží budeme zajišťovat nezbytnou údržbu. Do konce roku chceme všechny služby shromáždit k hlavní historické hale,“ upřesňuje Pistoriusová.

Hlavní nádraží v Teplicích

- První osobní vlaky mezi Teplicemi a Ústím nad Labem vyjely 21. května 1858.
- Poslední velká přestavba nádraží skončila v roce 1871
- Do roku 2005 nemělo nádraží nástupní perón a podchod
- V letech 2008–2014 chtěla firma Bostas investovat 2 miliardy
- V červenci 2010 záměr firmy Bostas padá, České dráhy s rekonstrukcí nádraží nepočítají