Značka luxusních telefonů Vertu kvůli obřím dluhům končí, majitel už ale prý plánuje její vzkříšení

Telefony Vertu byly vyráběny ručně za použití luxusních a drahých materiálů, jako je zlato, drahé kameny, kůže nebo karbonové slitiny.

Telefony Vertu byly vyráběny ručně za použití luxusních a drahých materiálů, jako je zlato, drahé kameny, kůže nebo karbonové slitiny.

Vertu
Luxusní mobilní telefon Vertu
Vladan Hájek
Vertu - někdejší pražský butik
Jedním z vlastníků mobilního telefonu Vertu v Česku byl i Leoš Mareš.
6
Fotogalerie

Výrobce luxusních mobilních telefonů Vertu zbankrotoval a zavírá svou jedinou britskou továrnu. Současný majitel společnosti, turecký podnikatel Murat Hakan Uzan, není schopen splácet věřitelům dluhy ve výši 128 milionů liber (3,8 miliard korun). Byznysmen ale plánuje značku do budoucna opět vzkřísit.

Britská společnost zabývající se výrobou drahých mobilních telefonů musí ukončit svou činnost. Není totiž schopná splácet své milionové dluhy. Její majitel, turecký podnikatel žijící v Paříži Murat Hakan Uzan, věřitelům nabídl splacení 1,9 milionu liber, což je pouze něco kolem 1,5 procenta z celkové dlužné částky. Společnost tak musí zavřít britskou továrnu a propustit všech svých 200 zaměstnanců.

Podnikatel Vladan Hájek, který značku Vertu do Česka přivedl a po několikaleté pauze ji loni opět začal zastupovat, se ale domnívá, že gesto vůči věřitelům by mohlo být spíše dobře promyšleným strategickým krokem, protože jak sám říká, „Uzan není žádný hloupý člověk“.

„On je majitelem Vertu teprve pár měsíců, takže pochybuji, že by tu značku nechal takhle padnout. Věřím, že brzy Vertu opět oživí,“ říká Hájek s tím, že by se tak mohlo stát už do roka. „Ale to je jen mé zbožné přání, nemám žádné informace o jeho financích ani záměrech,“ dodává.

Podle informací, které měl získat deník Financial Times od zdroje blízkého Uzanovi, sice turecký podnikatel plánuje značku do budoucna opět vzkřísit, nedá se ale předpokládat, že by společnost byla schopná produkovat telefony ve stejné kvalitě jako dosud a bude se muset vydat ekonomičtější cestou.

Mobilní značky Vertu byly známé zejména díky svému extravagantnímu zevnějšku a vysoké ceně, která se neopírala o technologickou vyspělost produktů, ale spíše o luxusní materiály používané při jejich výrobě.

Společnost najímala řadu kvalifikovaných pracovníků, kteří při své práci používali materiály jako pštrosí kůže, drahé kovy a šperky. Cena telefonů se pak na trhu pohybovala ve stovkách tisíc korun.

Ani v tak malé zemi jako je Česká republika nebyla poptávka po luxusních telefonech zanedbatelná, svého času se jejich prodané množství blížilo k tisícovce ročně. Nástup iPhonů a závod ve vývoji smartphonů však pozici značky oslabil.

Jako mnoho dalších výrobců nedokázala s rychlým vývojem udržet krok. Část zákazníků přešla například právě na technologicky vyspělejší iPhony, jiní ale zůstali i přes nedostatky v této oblasti věrní Vertu.

„Na iPhonech není nic až tak zajímavého, hrají si s ním děti ve škole, lidé si na něj kupují fólie a plastové obaly a to tito lidé nechtěli, chtěli exkluzivitu,” říká Vladan Hájek. Budoucnost luxusních telefonů je podle něj i nadále světlá, zájem o ně byl a bude i v budoucnu.

Značka Vertu, od svého založení v roce 1998, byla součástí finské společnosti Nokia. V roce 2012 byla prodána společnosti zabývající se private equity EQT a dále čínské Godin Holdings až se nakonec letos dostala do rukou Muratu Hakanu Uzanovi v přepočtu za zhruba 1,5 miliardy korun. Ten i nadále hodlá zůstat jediným majitelem výrobní technologie a řady licencí na design telefonů Vertu.