Značka Poldi ještě žije

Marcela Jurková
Kladenská Poldovka po letech útlumu chytá druhý dech.

Zachránit nebo alespoň prodloužit život světově uznávané ocelářské značce s motivem ženské hlavy se snaží management společnosti POLDI Hütte v Kladně. Na místě původních válcoven, které byly srovnané se zemí, vyrostla nová kovárna. Srdcem provozu, který zahájil práci 1. října, je lis s kovací silou čtyři tisíce tun. Dalšími součástmi jsou dva podavače, čtyři ohřívací a dvě žíhací pece. Stavba a vybavení stály třicet milionů eur, tedy přibližně tři čtvrtě miliardy korun. „Bez této investice bychom nepřežili. Naší hlavní záchranou je zaměřit se na velké rozměry tyčové oceli,“ přibližuje ředitel Vladimir Živičnjak závěry analýzy trhu z roku 2008. Ocel z Kladna by tak měla skončit v elektrárnách, loďařství, automobilovém či leteckém průmyslu.
Nový provoz je unikátní nejen v tom, že dokáže vykovat dvanáctimetrové ingoty vážící až šedesát tun, ale především svou rychlostí. „Dříve trvala cesta výrobku od ocelárny po expedici devadesát dní, protože jsme ho museli neustále nakládat a převážet do půl či kilometr vzdálených provozů. Teď to zvládneme za sedm až deset dní. Vše potřebné je od sebe vzdálené sto až dvě stě metrů,“ říká Živičnjak.
Během krize společnost propustila padesát zaměstnanců, nyní část z nich patrně vezme zpět. „Je pravda, že průměrný věk našich lidí je vyšší a mnohým se do nových věcí nechce,“ říká personální šéf Zdeněk Štěpánek.
Poldováci jsou obezřetní. Po slibech Stehlíků či Zemků, kteří ocelárny dovedli ke krachu, vyčkávají. „Během krize se výroba snížila, takže jestli se to zlepší, budeme rádi. Stroj je ale nevyzkoušený a řeže pomaleji než starý lis,“ řekl jeden z 250 současných zaměstnanců.