Čistší než Radler. Německo je posedlé nealkopivy. Nejvíce „in“ jsou ta, která mají nula procent

Nealko pivo je v Německu na vzestupu.

Nealko pivo je v Německu na vzestupu. Zdroj: Profimedia

Výroba nealkoholického piva se v Německu za patnáct let téměř zdvojnásobila. 
2
Fotogalerie

Němci jsou sice stále ještě třetí na světě v roční spotřebě piva na hlavu (vypijí už pouze něco přes sto litrů, tedy 200 piv na osobu a rok), a to za prvními Čechy (135 litrů na osobu), a Rakušany (108 litrů), výroba piva ale v posledních desetiletéch radikálně klesá. Jediný segment, který roste, je výroba nealkoholických piv.

Posuďte sami: před třiceti lety, kdy se v Německu měnil systém danění piva, což se považuje za ekonomicky přelomovou událost, která pivo zdražila, vykázaly německé pivovary společný výstav bezmála 11 miliard litrů piva. Dnes – částečně i vlivem covidu – se toto číslo blíží sedmi miliardám litrů. Objem vyrobeného piva se tedy snížil téměř o čtvrtinu! Loňské číslo je dokonce vůbec nejnižší objem za posledních třicet let.

Když se tyto údaje vynesou do grafu, můžeme sledovat poměrně ostře padající křivku, již už nic nemůže zastavit. Něco jako trvalý pokles na burze, která postupně míří ke krachu. I loni podle oficiálních statistik německé pivovary opět prodaly méně piva než o rok předtím. Přestože se zdražovalo během roku téměř všechno včetně piva, odrazilo se to i na tržbách za pivo, které za rok klesly o 2,2 procenta.

Pivovary drží nad vodou poměrně úspěšný vývoz, německé pivo je v zahraničí oblíbené, nejen v Evropě, ale i v Americe. Export loni dosáhl 1,6 miliardy litrů, což byl podle Spolkového statistického úřadu za rok růst o čtyři procenta. Existuje ale ještě jeden graf, který má přesně opačnou tendenci než výstav piva, a to je výroba nealkoholického piva. Ta naopak posledních dvacet let roste.

Světový lídr ve výrobě nealkoholických piv

Výroba nealkoholického piva se v Německu za patnáct let téměř zdvojnásobila. V roce 2022 bylo uvařeno kolem 670 milionů litrů bez alkoholu. Průzkum veřejného mínění společnosti Allensbach, který se provádí každý rok, ukázal, že loni si nealkoholické pivo koupilo nebo vypilo alespoň jednou téměř deset milionů lidí.

Podle Německého svazu pivovarů žádný jiný segment v pivovarnictví za posledních deset let nerostl tak silně jako nealkoholická piva a nealkoholické pivní mixy s různými kombinacemi chutí a příchutí. „Německo je dnes světovým lídrem ve výrobě nealkoholických piv. Nealkoholická piva jsou proto pro 1500 německých pivovarů stále důležitější,“ říká šéf svazu německých pivovarníků, Holger Eichele. V současné době dosáhl podíl nealkoholických piv na celkovém německém pivním trhu sedm procent. Některé pivovary už vaří skoro pětinu výstavu bez alkoholu.

Radler dojíždí na to, že není čistý

V Německu byl tradičně populární míchaný pivní nápoj, tedy pivo s citronovou limonádou, takzvaný Radler. Ten se sice dál drží na trhu, ale postupně ho vytlačují jiná piva. Nejde ani tak o příchuť, ale o to, že radler má obvykle kolem dvou procent alkoholu, a není tedy takzvaně úplně čistý. Stále více Němců totiž sahá po pivu s nulovým obsahem alkoholu, který vlastně po pivu jen trochu chutná, někdy dokonce už vůbec ne a má jen sladový základ.

Žádaná jsou na trhu s nealkoholickými pivy opravdu nejvíce ta s obsahem alkoholu nula procenta. V tomto segmentu je lídrem trhu pivovar Bitburger, sídlící v Porýní-Falci, třetí největší pivovar v Německu a pro mnohé možná překvapivě nejčastěji točené pivo po celé Spolkové republice. Bitburger vycítil změnu nálady spotřebitelů a má dnes k dispozici pět piv a míchané pivní nápoje zcela bez alkoholu. Nealkoholický Bitburger je pro firmu dnes stejným základním pivem, jako je jejich ležák plzeňského typu, který znají čeští spotřebitelé například i z alpských sjezdovek.

Udržet chuť piva už není nutné

Na zcela nealkoholická piva se vrhl i legendární a v Česku známý mnichovský Paulaner. Firma v minulosti dělala nealkoholická piva jako náhražku pro ty, kdo nemohou kvůli řízení pít alkoholické pivo, bylo proto důležité, aby se nealko chuťově podobalo skutečnému tradičnímu pivu. Dnes je ale tendence úplně jiná. Nealkoholické pivo se konzumuje jako absolutní náhrada hutného piva s alkoholem, nabízí lepší škály chutí a nemá tolik kalorií. Není proto už vůbec důležité, aby se takový nápoj podobal chutí tradičnímu piv. Proto také může být zcela bez alkoholu, zatímco více pivní „nealka“ přece jen zlomky alkoholu nesou.

Německo je posedlé nealkoholickým pivem, jeho popularita je snad ještě vyšší než v České republice. Pivovarníci odhadují, že při pokračujícím trendu bude v Německu za dva roky každé desáté pivo vyrobené zcela bez obsahu alkoholu.

Nejvíce trendy je nealkoholické pivo mezi mladými lidmi. Souvisí to s propagací zdravého životního stylu, od konzumace biopotravin přes vegetariánství po nízkou spotřebu alkoholu či úplnou abstinenci. Nealkoholické, tedy nízkokalorické pivo mladým umožňuje chodit i se svými jinak zaměřenými vrstevníky na pivo, aniž by porušovali své dietní a morální zásady: Nealko je v Německu zkrátka „in“.