Francouzský diář: Odvážné plány staronové starostky Paříže
O podruhé zvolené starostce Paříže, ambiciózní Anne Hidalgo, se ví, že dotahuje projekty do konce. I ty, které zvedají vlnu nesouhlasu a obav Pařížanů.
Jako první žena ve funkci starostky francouzské metropole se v prvním funkčním období v letech 2014 až 2020 těšila všeobecné přízni. Řešila situaci v bydlení, nové urbanizační projekty, zejména dvaačtyřicetipatrový mrakodrap Triangle a ještě o deset pater vyšší First, budoucí sídlo společnosti Total. Stála i u vzniku nové čtvrti ZAC Bercy – Charenton se šesti mrakodrapy a často kritizovanými cyklostezkami, které podle kritiků vznikly na úkor zelených prostor.
Nařčení, že betonuje Paříž, si Hidalgo vzala k srdci a dnes je zastánkyní zelených projektů a pustila se do radikální proměny města. Aby docílila lepších životních podmínek, motivuje Pařížany, aby více jezdili na kole a chodili pěšky. Řidiče naopak odrazuje od jízdy autem zrušením 133 tisíc parkovacích míst a rozšířením chodníků, uzavřením vybraných ulic, zákazem dieselových aut, snížením rychlosti na 30 kilometrů v hodině v centru a na 50 na periferii.
Starostka přitom usiluje o rozšíření pěších zón a dalších omezení do všech obvodů, o definitivní začlenění cyklistických stezek na úkor silnic a plánuje urbanizační zelené projekty sedmi náměstí (place des Fêtes, Nation, Bastille, Italie, Gambetta, Panthéon a Madeleine). Prostě město ještě zelenější.
Paříž je velmi aktivní metropole. Ekonomicky táhne Francii a zčásti Evropskou unii. Podniky, hotely, obchody, ale i drobní živnostníci, řemeslníci a provozovatelé služeb potřebují funkční dopravu, potřebují mít kde zaparkovat. Je tedy třeba si položit otázku, zda odvážný plán Anne Hidalgo není odvážný až příliš.
Autorka je spolupracovnice redakce