Jan Sedlák: Google mírně pokrytecký
Google je bytostně závislý na volně přístupných a uživatelských datech. Všechna data sbírá, analyzuje a pak na ně nabaluje cílenou kontextovou reklamu. Vyhledávač současné největší internetové firmy světa mohl vzniknout díky tomu, že jeho algoritmy mohou procházet celý web, vyhodnocovat jeho obsah a uživatelům předkládat výsledky. Kromě toho Google ve svých dalších službách těží z osobních informací uživatelů – například vyhodnocuje e-maily a servíruje podle nich reklamu.
Jenže právě Apple, Facebook a Čína této krasojízdě Googlu staví do cesty hodně vysoké a v mnoha případech prakticky neproniknutelné překážky. Facebook si například staví vlastní „internet v internetu“. Data, která do něho uživatelé zadají, nejsou pro Google dosažitelná a jeho algoritmy se dovnitř této sítě nedostanou. Zatímco Google se snaží pochopit, co hledáte, Facebook ví, kdo jste. Zuckerberg má v rukou poklad, který může cílit reklamu ještě lépe, než to umí Google. Proto vzniklo Google+.
Apple zase vystavěl iPhone na aplikacích, jež stejně tak mají vlastní, Googlu nepřístupná data. Vytváří se nová spojení, která Mountain View nemůže analyzovat a komerčně využít. Hrozba chytrých zařízení připojených k internetu je obrovská, jejich počet už přerůstá klasické počítače. Proto se Google tolik snaží s Androidem.
A do třetice Čína. Ta už je největším internetovým trhem světa, ze kterého se Google právě pod Brinovým nátlakem stáhl z důvodu vládní cenzury. Internetový a vyhledávací trh mezi tím ovládlo tamní Baidu, které začíná generovat obří zisky. Google už se vrátit nemůže, a tak to zkouší oklikou – přes Android.