Každodenní průměrnou potřebu splní každé elektroauto

Nabíjecí stanice Ionity

Nabíjecí stanice Ionity Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Nabíjení elektromobilů.
2
Fotogalerie

Německo loni zažilo boom prodeje elektrovozů. Za prvních jedenáct měsíců roku se prodalo 307 tisíc elektroaut, o rok dříve to bylo 194 tisíc vozů s elektrickým pohonem, nárůst tedy dosáhl 55 procent. V listopadu bylo každé páté auto prodané v Německu s elektrickým pohonem.

Prodeje netáhne jen vědomí menší zátěže klimatu, které řada zákazníků v průzkumech skutečně uvádí jako jeden z důvodů nákupu elektrovozu, ale také velká prodejní prémie ve výši devět tisíc eur, kterou nabízí stát. Nakupující získá vůz mnohem levněji a prodejci a výrobci dostanou od státu své. Nejlevnější e-auto se v Německu dnes dá koupit už za 11 tisíc eur (kolem 250 tisíc korun), nejlevnější elektrické SUV za 20 tisíc eur (500 tisíc korun), sportovní vozy, například elektrické vozy BMW, vyjdou na 55 až 70 tisíc eur (jeden a čtvrt milionu až 1,75 milionu korun).

Elektromobilita: Jaké jsou plány EU a světa?

Video placeholde
• Videohub

Prémie sníží cenu také u hybridů

Nová německá vláda tuto prodejní prémii, které se také říká inovační prémie, prodloužila do konce letošního roku. Nový ministr hospodářství a ochrany klimatu Robert Habeck (Zelení) slíbil, že letos budou podobnou prémií „odlehčeny“ i ceny hybridních vozů s kombinovaným spalovacím pohonem a elektromotorem. Prodejní prémie v tomto případě činí 6750 eur.

Už v roce 2023 ale bude všechno jinak. Na inovační prémii dosáhnou pouze vozy, u nichž se vykáže jasný technologický posun, a to přesně podle zákona, který nachystala nová vládní koalice, jež chce podporovat především větší dojezd elektrických vozů a tím i jejich širší využití.

Žebříček prodejů elektromobilů v Německu nadále vede Tesla Model 3. Do konce listopadu se jich prodalo 29 tisíc. O čtyři a půl tisíce méně prodaných vozů vykazoval model UP od Volkswagenu, který se však už několik měsíců kvůli výpadku dodávek čipů neprodává. Zájem o něj je veliký. Není vyloučeno, že by Teslu, nebýt výpadku, předběhl.

Ostatně i třetí místo v žebříčku prodejnosti elektrických vozů v Německu drží Volkswagen. Konkrétně model ID.3 z linek v saském Zwickau. Vlastně nejpřístupnější e-vůz ve stylu oblíbeného golfu. Do konce listopadu se jich v Německu objevilo 25 200 kusů.

Do souboje mezi Teslou a Volkswagenem vstupuje ještě model Zoe francouzského Renaultu. Do konce listopadu 2021 se jich v Německu prodalo 20 165, což znamená čtvrté nejvyšší číslo v tomto segmentu trhu. Zoe se v listopadu stalo dokonce nejprodávanějším elektrickým automobilem. S 4 200 vozy se Renault Zoe dostal i před dominantní Teslu.

Muskova Gigafactory přinese zlom

Úspěchy Renaultu a VW – a tím i poměry na německém trhu s elektrovozy – by už tento rok mělo významně ovlivnit spuštění Gigafactory společnosti Tesla v braniborském Grüneheide nedaleko Berlína. Do prvního výrobního závodu Tesly v Evropě investoval majitel firmy Elon Musk přes miliardu eur. Původně měla továrna už od léta vyrábět 150 tisíc aut Modelu 3 a Modelu Y. Celková kapacita výroby se má postupně zvednout až na půl milionu vozů Tesla ročně.

Nic z toho se ale zatím nestalo, protože Gigafactory ještě neprošla schvalovacím procesem a závod oficiálně neběží. Musk loni lobboval za urychlení procesu u německých politiků, dokonce se na místě fotil s kandidátem CDU na kancléře Arminem Laschetem, který Muska otevřeně podpořil proti německým úřadům. Přece jenom: jde o deset a půl tisíce pracovních míst ve spolkové zemi, která trvale bojuje s nezaměstnaností.

„Stavme jako východní Německo“

Rychlejší schvalování takových strategických staveb podporuje i šéf místní braniborské vlády Dietmar Woidke (SPD). „Potřebujeme urychlení schvalovacího procesu tak, jak to fungovalo před třiceti lety ve východním Německu,“ řekl doslova Woidke. Průtahy schvalování a ekologických kontrol, na něž narazila Tesla, nedávají podle Woidkeho smysl i proto, že nová německá vláda dává takový důraz na boj s ničením klimatu, a právě klima elektrovozy Tesla šetří. Uvedení Gigafactory je ale už na spadnutí. Na konci roku přišla zpráva, že Tesla úřadům dodala požadované dodatečné podklady a povolení k výrobě by mělo přijít v příštích dvou měsících.

Tesla a další společnosti narážejí v Německu i na nedostatek dobíjecích stojanů a také na malý dojezd svých aut, což je hlavní důvod, proč Němci ještě o elektrovozech pochybují. Většina vozů se hodí spíše k jízdě na menší vzdálenosti po městě a okolí, kde Němci podle výzkumů průměrně ujedou 22 kilometrů, respektive 37 kilometrů denně. Tento nárok bez nabíjení na dva týdny splní každé e-auto.