Temu a Shein víří humbuk. Českým e-shopům se přesto daří, je to pro ně příležitost k růstu

Čínské Temu dělá vlny, je top klientem Zásilkovny. České e-shopy znervóznily

Čínské Temu dělá vlny, je top klientem Zásilkovny. České e-shopy znervóznily Zdroj: Grafika e15

Evropské hráče na poli online tržišť začíná zastiňovat asijská konkurence Temu a Shein. Podle reakcí z trhu nenechávají zejména tato dvě tržiště nikoho spát. Stále častěji se objevují negativní reakce. Fungování levné konkurence v Česku také vyvolává otázku, jaký vliv bude mít především na menší a střední hráče v e-commerce. Tržby malých a středně velkých e-shopů však i nadále rostou.

Nástup asijských online tržišť na český trh byl agresivní, což umocnilo to, jak moc jsou vidět napříč marketingovými kanály. Otázka bezpečnosti a využívání dat, respektive možné zneužití dat zákazníků, případně nulový zákaznický servis jsou dávno zřejmé. Nicméně v tuto chvíli jde hlavně o zkušební období u zákazníků a hodnocení úspěchu strategie nás jen čeká poté, co odeznějí masivní marketingové kampaně. 

V minulosti tu už podobné případy v rámci středoevropského regionu byly. Podobně agresivně vstupovala například na polský trh původem singapurská značka Shopee. Vytapetovala tehdy online i fyzický prostor agresivním marketingem. Spálila u toho přitom obrovské množství peněz. Ale pak z týdne na týden se celá firma stáhla z trhu, zbyly po ní jen prázdné kanceláře a billboardy u silnic. Ukázalo se totiž, že firma má větší příležitosti na jiném, větším trhu. Pro Temu a Shein v kontextu globálního trhu je Česko taky jen relativně malou příležitostí. 

Je dobré si uvědomit, na koho tato tržiště cílí. Svým levným zbožím zaujmou zejména nakupující, u kterých je hlavním kritériem extrémně nízká cena. V tomto ohledu jejich hlavní konkurencí nejsou malí a středně velcí online podnikatelé, ale především velcí online prodejci a klasičtí retailoví hráči, tedy řetězce velkých nadnárodních společností.

To potvrzuje i dvouciferné tempo růstu českých e-shopařů. Bylo tomu tak už loni a stejně tak mají za sebou silný začátek tohoto roku. Takže situace rozhodně není tak černá. Dosavadní čísla výkonnosti e-shopů, kterým platforma Shoptet poskytuje technické řešení, ukazují, že malým a středně velkým podnikatelům se stále daří. Jen v únoru vykázali růst 24 procent, přičemž v lednu byl růst obdobný. Důvodem je i to, že prodávají unikátní zboží, které má své věrné zákazníky.

Humbuk kolem asijských online tržišť má proto podobný důsledek jako jakékoliv jiné změny, novinky nebo inovace na trhu. Ti, co jsou dobře připraveni, mohou z podobných situací vyjít ještě silnější.

Autor je ředitelem Shoptetu.