Akcie, měny & názory Jaroslava Bukovského: Měkký investorský došlap

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Ani boty paradoxně nemusejí být přízemní záležitostí. Tedy pokud se na nich dá solidně vydělat. Existují výrobci, kteří přinejmenším na malém českém trhu nemají prakticky žádné jméno, avšak globální investoři do nich neváhají obout jmění. Jedním z takových je americká značka Skechers. Akcie tohoto amerického ševce jen během posledního týdne vydělaly svým investorům takřka 14 procent.

Značka, o jejíž existenci vědí s nadsázkou jen zasvěcenci, dokázala o desetinu zvednout svůj globální obrat. Zároveň ušetřila na nákladech. Brát obuvnickou lžíci do rukou je mezi investory ale možná předčasné.

Z pohledu prostého dlouhodobého grafu Skechers zrovna neboduje. Zlatá éra, kdy akcionáři vydělali od září roku 2013 během následujících dvou let pětinásobek vkladu, je pryč. Akcie firmy jsou léta na svém a nejlepší chvíle zažily zhruba tři roky zpátky. To ostře kontrastuje třeba se značkou Nike, jejíž akcie jen během posledního roku investorům vynesly více než polovinu.

Přesto je značka pro dlouhodobé investory stále na relativním výsluní. V roce 1999 vstupovali obuvníci na burzu po necelých čtyřech dolarech za akcii, nyní se obchodují za třicet, sedminásobným návratem vloženého vkladu se přece jenom nikdo jiný z branže, byť i za ony dvě dekády, jen tak chlubit nemůže. Nazout halové Skechers pro souboj na parketu burzy určitě dávalo smysl, otázkou je, zda propříště nenechají na dřevu černé šmouhy.