Jan Šindelář: Dráhy dostaly kopanec. Vedení musí pryč

Petr Žaluda

Petr Žaluda Zdroj: E15 Anna Vackova

České dráhy a jejich šéf Petr Žaluda mají obrovský průšvih. Jmenuje se railjety. Připomeňme základní fakta. Dráhy chtěly tyto rychlé vlaky koupit za pět miliard korun od společnosti Siemens. Jezdit měly na lince Hamburk–Berlín–Praha–Brno–Vídeň–Štýrský Hradec. Smlouvu dráhy uzavřely loni bez řádné soutěže, prý šlo o neopakovatelně výhodnou nabídku. Kromě Siemensu ale bylo třeba domluvit se s Deutsche Bahn, aby se vlaky vůbec vyplatilo v Německu a potažmo po celé trase provozovat.

Dohoda s Němci měla být podle manažerů ČD pouhou formalitou. Nebyla. Němci se otočili k českému národnímu dopravci zády a o lince do Hamburku jednají už jen s Radimem Jančurou a jeho RegioJetem. Jančura sice smlouvu s Deutsche Bahn ještě nemá jistou, ale sladké vítězství nad Žaludou klidně oslavit může. Jistě si přitom s chutí připomene výroky, které Žaluda pronesl na jeho adresu loni na podzim. „Takové vlaky by taky chtěl, jenže je nemá a mluví o nich už pět let. A teď tu budou,“ mýlil se Žaluda. Tedy vlaky možná budou, ale bude s nimi jezdit Jančura. Anebo: „Představa, že pan Jančura jezdí do Hamburku s tím svým cirkusem, je docela srandovní.“

Dnes už šéfa Českých drah humor přešel, dokonce prý řádně běsnil. Možná obětuje i svého náměstka a vyjednávače s Němci Antonína Blažka. Jenže hlavní zodpovědnost za projekt railjetů beztak padá na Žaludu. Největším průšvihem přitom není samo odstoupení od nákupu, i když jeho příprava si určitě vyžádala nemalé náklady.

Katastrofou je hlavně fakt, že český národní dopravce už není pro německého giganta partnerem. Deutsche Bahn k nabídce ČD dlouho přistupovaly zdrženlivě, aby nakonec českého dopravce přehlédly jako družstevní lány. Nic neilustruje neschopnost drážních manažerů lépe než vyklizení německého pole ve prospěch pidifirmy s několika žlutými vlaky. To je dostatečný důvod, proč by se měl tým Petra Žaludy poroučet.

Vedení ČD svou situaci ještě zhoršuje výmluvami na požadavky, které ministerstvo dopravy klade na vnitrostátní vlaky. Kvůli nim by prý na railjety nebyly peníze tak jako tak. Jenže o nárocích státu v nově vypisovaných tendrech na rychlíky se hovoří měsíce, ba roky. A dopravci se jednání na ministerstvu samozřejmě účastní. České dráhy navíc sídlí s ministerstvem v jedné budově, takže není nic jednoduššího než dojít se do vedlejšího křídla zeptat.

Na závěr nelze opomenout hlavního vítěze „kauzy Railjet“. Je jím plzeňská Škoda Transportation, která proti nákupu od počátku brojila. Pět miliard zůstane doma a valnou část přitom dráhy zřejmě utratí právě v Plzni. Zvlášť když se tendry budou šít Škodovce na míru, jako tomu bylo nedávno s vlaky pro jižní Moravu.