Mezitím musí ministerstvo dopravy vyřešit problém tratí Plzeň – Most a Pardubice - Liberec, na které se tlačí s nabídkou společnost Arriva ze skupiny Deutsche Bahn. Tím dostala úřad do prekérní situace. Má dát ministerstvo přednost svému českému dopravci, nebo tomu německému, když nabídne lepší vlaky?
Celý případ ukazuje v malém na možná dilemata chystané velké liberalizace. Je správné nahrazovat státní České dráhy dcerou jiného státního dopravce? Proč by měl stát jako majitel ČD vyplácet peníze daňových poplatníků skupině zahraničního státního obra?
České dráhy jsou v mnohém hendikepovány a jejich ekonomická síla se s Deutsche Bahn nedá srovnávat. Nelze proto předpokládat, že by prostřednictvím nějaké dcery na oplátku expandovaly na německý trh. Otázek je mnohem více. Nebude otevření trhu zbytečně nákladnou cestou, jak vylepšit komfort na železnici?
Je vhodné privatizovat síťové odvětví typu osobní železnice? Ať rozhodne vláda jakkoli, ponese za to politickou odpovědnost.
Pokud se rozhodne pro liberalizaci, měla by zároveň jasně sdělit své představy o budoucnosti ČD. Jako národní dopravce už dráhy nebudou třeba, dopravců v celé síti bude mnoho. S liberalizací trhu by tak mělo přijít na přetřes i zrušení nebo prodej ČD.