Marek Schwarzmann: Správná komunikace

SMS - ilustrační foto

SMS - ilustrační foto Zdroj: Tomas Novak, Euro

Na jisté konferenci se řešilo, zda by státu prospělo, kdyby své občany lépe informoval, kupříkladu o průběhu úředních procesů, že by pak prý byli méně naštvaní a že by státní správa byla transparentnější. Jeden z návrhů řešil, že by při podání žádosti, třeba o vydání dokladu, byl občanovi zaslán e-mail nebo SMS: „Vaši žádost jsme začali zpracovávat“ nebo „Váš doklad byl vyroben a nyní putuje k vyzvednutí“.

Stejně činí majitelé e-shopů při zpracovávání objednávky a prý to zlepšuje vztah nakupujícího k obchodu. Ne že bych chtěl rýpat, ale to poslední, po čem toužím, je mít častější než nezbytně nutný kontakt se státním aparátem. A to obzvláště v okamžiku, kdy má úředník na daný úkol definovanou zákonnou lhůtu. Informace o tom, že někde v Horní Dolní vylisovali plastovou kartičku, můj dojem o transparentním státu rozhodně nezlepší.

Co mě však nadchlo, byl výsledek toho, co před třemi lety učinila stockholmská transfuzní stanice Blodcentralen. Svým dárcům krve začala zasílat SMS zprávy o tom, že jejich darovaná krev byla právě použita. Transfuzní stanici se od té doby zvýšil počet dárců, což v době, kdy celosvětově soustavně klesá počet lidí ochotných darovat krev, představuje obdivuhodný výkon.

Je to podobný přístup jako začlněňování achievmentů do videoher, který koresponduje s trendem doby facebookové: pochvala stále funguje a každý si rád nechá polaskat své ego. Co může potěšit víc, než SMS o tom, že jste právě někomu zachránili život?

Čtěte také zápisníky dalších redaktorů E15: