Technologický vítěz pandemie? Aplikace pro domácí cvičení, píše pro E15.cz šéf STRV Lubo Smid

Lubo Šmíd, šéf STRV

Lubo Šmíd, šéf STRV Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Lubo Šmíd, šéf STRV
Lubo Šmíd, šéf STRV
Lubo Šmíd, šéf STRV
Lubo Šmíd, šéf STRV
Lubo Šmíd, šéf STRV
8
Fotogalerie

Že pandemie přinese velké změny v mnoha odvětvích a ta se konečně začnou digitalizovat, se ukazovalo již během prvních měsíců celé krize. A i přes prvotní nejistotu mě nepřekvapilo, když se u nás rychle zvedlo množství poptávek na vývoj nových aplikací. Z interních dat STRV vyplývá, že poptávka se zvýšila napříč obory. Mě však zaujalo, že jeden nad ostatními vyčníval, a to health & fitness.

Poptávka po zdravotních a fitnessových aplikacích, se kterými jsme již měli řadu předchozích zkušeností, se totiž zvedla o 100 procent – žádný jiný obor takový boom neměl. Z oblasti, kde působily jednotky větších hráčů, se stala vysoce konkurenční oblast se stovkami kvalitních aplikací. A když se na ta data podíváme blíže, je ještě překvapivější, že velká část z nich přímo nesouvisí s pandemií. V rámci health & fitness jsme přitom narazili na několik hlavních trendů.

Tím prvním je digital fitness nebo remote coaching – zkrátka cvičení doma. Vysvětlení je jednoduché: posilovny byly zavřené, lidé neměli pohyb, a tak se to snažili kompenzovat domácím cvičením. K tomu jim pomáhají právě aplikace ke cvičení, online coaching kurzy a podobně. Brzy budeme například představovat novou platformu s rozsáhlým fitness programem i silnou komunitou pro globální síť posiloven Barry's, díky které jsem schopný udržet se ve formě i při cestování mezi dvěma kontinenty.

S domácím cvičením samozřejmě rostli i fitness influenceři, kteří trend rychle zachytili, a mnoho z nich ho využilo k přetvoření způsobu, jakým své cílovce dodávají obsah. Monetizační model platforem, jako je YouTube, není k tvůrcům moc vstřícný a pro nějaký smysluplný výdělek je nutné dosahovat poměrně vysokých čísel. Proto se začali objevovat influenceři s pevnými komunitami, kteří investují do vývoje vlastních aplikací, kde shromažďují svůj obsah a budují komunitu.

Nejde však pouze o cvičení. Lidé se prostě chtějí lépe starat o své zdraví – fyzické i mentální. Situace byla poslední rok a půl psychicky náročná, lidí potýkajících se s depresemi nebo úzkostmi rekordně přibylo a dostupnost pomoci se vlivem lockdownu snížila. Velký růst proto zažily nejrůznější aplikace od těch zaměřených na některé aspekty mentálního zdraví, jako jsou mindfulness a meditace, až po ty komplexnější terapeutické. V STRV jsme se v poslední době podíleli na vývoji hned dvou aplikací, které se zaměřují na meditace.

Minulý rok byli v USA dva startupoví jednorožci zaměření na mentální zdraví, dnes je jich sedm. A podle amerického Forbesu se za první čtvrtletí 2021 do mental health startupů investovala polovina toho, co se investovalo za celý minulý rok, takže trend rozhodně nezpomaluje.

Dohromady se sdružují také komunity lidí se stejnou nemocí a jejich blízcí. Pandemie omezila kontakt, a tak se snaží vytvořit si vlastní platformy, kde by sdíleli své zkušenosti, a najít relevantní a spolehlivé informace. Za takovými projekty často stojí lidé, kteří si něčím takovým prošli a mají velice cenné informace, jež mohou pomoci ostatním.

Takto jsme například pomohli vyvinout aplikaci The FA App sloužící komunitě s diagnostikovanou Freidreichovou ataxií a jejich okolí. Je to poměrně ojedinělá nemoc, takže najít někoho, kdo je na tom stejně, je náročné. Silná a jednotná komunita lidí pomáhá urychlit hledání efektivní léčby tohoto stavu. Digitalizace health & fitness je nicméně stále na začátku a ukrývá se tu ještě obrovský potenciál.

Autor je zakladatel a CEO společnosti STRV