Volební průzkumy - jaké jsou předvolební preference

Průzkumy mohou ovlivnit hlasování

Průzkumy mohou ovlivnit hlasování Zdroj: čtk

Volební průzkum STEM/MARK
Volby 2013 - počty mandátů
Preference versus skutečné počty hlasů
volební místnost
Preference mohou mýlit
9
Fotogalerie

Jaké jsou volební preference jednotlivých stran a jak mohou průzkumy ovlivnit voliče výsledky voleb?

Preference

V Česku je několik soukromých a veřejných společností či agentur, které se věnují propočítávání volebních preferencí. Většinou ale používají odlišnou metodiku a publikované údaje jednotlivých agentur se mohou výrazně lišit i po započítání statistické směrodatné odchylky.

Nejznámější agentury, které provádějí průzkum volebních preferencí, jsou CVVM, Median, STEM/MARK a SANEP.

Soukromé agentury, které publikují volební preference, mohou ovlivňovat veřejné mínění. Podle politologů se může zhoršit pozice například malých stran, které podle preferencí nemusejí dosáhnout pěti procent. Volič tak svůj hlas nevěnuje své oblíbené straně z důvodu, že by mu hlas propadl.

Dále mohou publikovat průzkumy na objednávku určité politické strany, která si chce zlepšit svou pozici ve volbách. V seriózních médiích by proto měly vycházet jen průzkumy takových agentur, které jsou relevantní a neexistuje zde střet zájmů, například majitel agentury není navázán na některou z politických stran. 

Výsledky voleb sledujeme online:

Kompletní data podle stran a míst najdete zde>>>