Digitální dovednosti na trhu práce: Eso v rukávu nebo nezbytnost?

Zdroj: Shutterstock

Reklama

Technologie se neustále vyvíjejí a zasahují každý kout našeho pracovního i osobního života. S novými nástroji a inovacemi se setkáváme skoro denně a ty, které jsme kdysi považovali za průlomové novinky, jsou nyní součástí naší rutiny. Co je na trhu práce chápáno jako samozřejmost a kterými dovednostmi oslníte?

Podle rozsáhlého průzkumu, který provedla společnost Digiskills, se čeští pracovníci nacházejí v zásadním přechodovém období digitální gramotnosti. Data od 6600 zaměstnanců ze 45 českých firem odhalila rozdíly ve vnímání nových technologií a úrovni kompetencí mezi zaměstnanci. Ačkoliv je pozitivní, že většina dotazovaných lidí vyjádřila k technologickým nástrojům kladný vztah, celých 10 % naopak zastává negativní postoj. Když nejsou členové týmu na stejné digitální vlně, může to výrazně zpomalovat workflow, zvyšovat riziko nedorozumění a riziko chyb, která mohou mít finanční nebo reputační následky pro firmu.

Online komunikace je základ

Přestože je dnes vzdálená a hybridní forma práce běžnou praxí, stále existuje skupina zaměstnanců, která si nástroje pro online komunikaci neosvojila. S efektivním využíváním digitálních nástrojů pro komunikaci má potíže až 8 % dotazovaných. To může v pracovním prostředí vést k nejrůznějším komplikacím, zaměstnanci se mohou cítit izolovaní, méně produktivní a čelit bariérám při spolupráci s kolegy. Taková situace negativně ovlivňuje jak jednotlivce, tak celkový výkon týmu.

Společnost Digiskills, realizátor průzkumu, si tohoto vývoje všímá a předkládá řešení – nabízí dlouhodobý rozvoj digitálních dovedností zaměstnanců a pomáhá firmám s adopcí nových digitálních nástrojů a inovací do praxe. Poskytuje také řadu specializovaných kurzů a školení zaměřených na zlepšení digitální gramotnosti a zvládnutí online komunikačních nástrojů, jako jsou Microsoft Teams, Outlook a další.

Tyto programy jsou navrženy tak, aby byly přístupné a efektivní pro všechny úrovně uživatelů, od začátečníků po pokročilé, a poskytují průběžnou podporu, aby se zajistilo, že žádný zaměstnanec nezůstane pozadu.

Schopnost tvořit obsah se cení

Tvorba digitálního obsahu je v zaměstnání cenná z více důvodů. Vizuální a multimediální obsah efektivně komunikuje informace a zlepšuje porozumění mezi zaměstnanci a zákazníky. Kvalitní obsah pomáhá budovat firemní značku, podporuje marketingové strategie a zvyšuje konkurenceschopnost na trhu. V oblasti tvorby obsahu mají čeští zaměstnanci značné mezery. Zatímco při tvorbě prezentací se většina zaměstnanců cítí pevná v kramflecích, v oblasti tvorby a právních aspektů audiovizuálního obsahu vyžadují další vzdělávání.

Po čem touží zaměstnanci?

Z výzkumu také vyplynulo, o jaké nástroje mají zaměstnanci sami zájem a rádi by se je naučili efektivně využívat. Jsou to například pokročilé funkce v Excelu, zahrnující práci s makry, komplexní vzorce, datové analýzy a tvorbu složitých tabulek a grafů. Dále práce se SharePointem, což zahrnuje vytváření, organizaci a správu dokumentů a seznamů, Power BI pro datovou analýzu, kde chtějí zvládnout tvorbu reportů, vizualizací, využití DAX dotazů a integraci s dalšími datovými zdroji. Zajímá je také automatizace procesů prostřednictvím Power Automate, zaměřená na návrh a implementaci automatizovaných pracovních postupů mezi různými aplikacemi a službami. Zaměstnanci chtějí také umět efektivně organizovat online schůzky, sdílet soubory, integrovat aplikace a spravovat týmy prostřednictvím MS Teams.

Zdroj: Shutterstock

Společnost Digiskills boří předsudky a obavy z využívání moderních nástrojů a vysvětluje technologie lidskou řečí. Provází technologickými změnami velké společnosti, ale spolupracuje i se startupy, menšími firmami nebo veřejným a neziskovým sektorem. Pokud se chcete v některé oblasti vzdělat jako jednotlivec bez firmy v zádech, na stránkách najdete množství nejrůzněji zaměřených kurzů, ze kterých si stačí jen vybrat.

Ať už je u vás úroveň digitální gramotnosti jakákoli, v Digiskills věří, že důležitý je pozitivní přístup a tzv. digitální mindset. Zaměřují se proto i na kurzy, které osvětlují, jak mohou technologie usnadnit každodenní práci a zároveň podporují kulturu inovací, která umožní zaměstnancům lépe přispět k rozvoji firmy.

Nebojte se jít moderním technologiím naproti. Čím širší spektrum digitálních kompetencí pokryjete, tím silnější se stane váš firemní ekosystém vůči výzvám budoucnosti.