Autonomní bavoráky i rolls-royce. BMW naplno spustilo pro něj unikátní polygon v Sokolově

Polygon BMW na Sokolovsku.

Polygon BMW na Sokolovsku. Zdroj: BMW

K testovacím okruhům v Německu, Francii a ve Švédsku přidalo BMW nově i polygon na Sokolovsku. Ve zkušebním módu fungoval poslední rok, od léta se nyní rozjíždí naplno. Bavorská automobilka hovoří o investici za více než tři sta milionů eur, kterou doplnila státní pobídka za více než půl miliardy korun, jako o zcela klíčové pro svou budoucnost. Tu mají vytvářet právě autonomní vozy, tedy ty, jejichž posádka se může věnovat sledování filmů či vyřizování e-mailu, rozhodně však ne řízení.

Němci nestříhali pásku, nýbrž spolu s hejtmanem Karlovarského kraje Petrem Kulhánkem a náměstkem ministra průmyslu a obchodu Petrem Očkem mačkali symbolické zelené tlačítko, a to za tónů písně Paradise, neb je prý polygon pro BMW stejně důležitý jako objevení Ameriky pro Kolumba.

Zatímco zástupci českého státu si pochvalují údajný přínos projektu pro transformaci regionu, němečtí investoři kvitují blízkost Mnichova, kam se vývojáři a manažeři autem dostanou za 2,5 hodiny, a perfektní terén – výsypku bývalého povrchového dolu – pro stavbu polygonu. Původně BMW vytipovalo 82 lokalit nejen v Česku, výběr poté zúžilo na pět. Sokolov zvítězil i proto, že sehnat šest set hektarů celistvé plochy s jediným vlastníkem je mimořádně složité.

Přestože BMW říká, že spouští „plný“ provoz, polygon dokončený stále není. V přísně střeženém šestisethektarovém areálu lze vidět desítky bagrů či nákladních vozů a rozlehlé rozestavěné dopravní stavby. Autonomní jízdu na dálnicích, okreskách či ve městě zde BMW nicméně testuje již nyní, a to i v případě značek Rolls-Royce či Mini, jež jsou součástí skupiny. Denně se zde pohybuje na sto aut, řada z nich bez přítomnosti posádky ve voze.

K dispozici má až osm různých povrchů silnic. Některé úseky jsou dokonale rovné, jiné zase záměrně rozbité tak, aby vozy „trénovaly“ třeba i na realitu silnic Karlovarského kraje. Součástí okruhu je také asi kilometr dlouhý úsek dálnice, který autonomní vozy projíždějí pod rameny, z nichž na vozy může padat intenzivní déšť.

Již dříve BMW médiím představilo plochu o rozměrech 300 × 300 metrů, ekvivalent dvanácti fotbalových hřišť, kde simuluje automatizované brzdění. Vozy záměrně vyšle do kolizního kurzu s jinými vozy, cyklisty či s chodci. Výrobce zde spolu se společností Valeo vyvíjí například i parkování čtvrté úrovně, tedy bez účasti řidiče.

„Vše je vybudované tak, abychom mohli polygon v budoucnu rozšířit. O rozšíření zatím rozhodnuto nebylo, nicméně se s ním počítá. Investice by byla znovu v řádu stovek milionů eur,“ uvádí projektový manažer Andreas Heb, jenž vede všechny polygony BMW.

Polygon je pro budoucnost BMW dle jeho slov klíčový. Například i proto, že zde výrobce vyvíjí autonomní řízení třetího stupně. Ten je podle zástupců automobilky přelomový, neboť zatímco u druhé úrovně systémy řidiči spíše „jen“ asistují, u třetího stupně může řidič věnovat pozornost infotainmentu, vyřizování e-mailu či sledování filmů.

Skokové změně zatím brání nedokonalost technologií i legislativa. Funkci lze jen velmi omezeně využít v Německu či USA, například ale Čína, největší trh s automobily na světě, zatím využívání třetí úrovně autonomní jízdy nepovoluje. „Zatímco u druhého stupně zodpovídá za jízdu řidič, ve třetím to bude výrobce, proto jsou testy na polygonu tak důležité,“ dozvídáme se od zástupců BMW.

Areál, po kterém se hosté pohybují mikrobusy rivala Mercedes, neb BMW je nevyrábí, je vybaven desítkami dobíjecích stanic pro elektromobily, v plánu má být i čerpací vodíková stanice.