Obchody v Karlových Varech bez peněz z Ruska a Číny skomírají. Noví hosté jen nakukují do výloh

Na promenádě se nejvíc daří lékárně.

Na promenádě se nejvíc daří lékárně. Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Turisté se do Varů vracejí, jejich chuť nakupovat je ale výrazně menší.
Turisté se do Varů vracejí, jejich chuť nakupovat je ale výrazně menší.
Turisté se do Varů vracejí, jejich chuť nakupovat je ale výrazně menší.
Nejhůře jsou na tom obchody s křišťálem.
Nejhůře jsou na tom obchody s křišťálem.
30 Fotogalerie

Pandemií ubité lázeňské domy a obchody na promenádě startují sezonu, kterou prvního července plně odšpuntuje Karlovarský filmový festival. Dříve vyklizené prodejny obhospodařují noví nájemníci a restaurace mají připravené venkovní zahrádky. Turisté se sice do ulic města postupně vracejí, jejich peněženky ale nejsou ani zdaleka tak plné, jak byli obchodníci s luxusním zbožím zvyklí. Bohatou ruskou a čínskou klientelu nahradili šetřiví Evropané.

„Hosté už se pomalu vracejí, hlavně o víkendu je ve městě hodně lidí, převážně z Německa, ale pořád je tady trochu nuda. Dřív chodilo víc lidí. Klientela se změnila, jezdí i hodně Čechů,“ popisuje prodavačka z butiku s módou Leopard. Ten je uprostřed odpoledne úplně prázdný a ve chvíli, kdy vstoupím, odkládá prodavačka křížovku, jejímž luštěním si doteď krátila dlouhou chvíli. I ve všech ostatních obchodech mezi hotelem Pupp a Vřídlem to vypadá podobně. Napilno mají pouze v lékárně.

„Segment s luxusním zbožím je stále velmi postižen. Přijíždějí turisté z Německa, ze Španělska nebo z dalších evropských zemí, ale jejich kupní síla je výrazně menší. V Karlových Varech ani nestráví tolik času jako dřívější lázeňští hosté, kteří přijeli na dva nebo tři týdny, relaxovali, chodili na masáže a procedury. Takoví hosté měli čas a chuť nakupovat. To se změnilo,“ říká majitel šesti obchodů s luxusní módou Boris Gorin.

Změny začaly už anektováním Krymu Ruskem v roce 2014. „Úbytek ruských klientů je tady cítit už od roku 2015, a poslední dva roky, od začátku pandemické situace, tady v podstatě žádní ruští klienti nejsou,“ vysvětluje generální ředitel hotelu Imperial Alexandr Rebjonok. Jak karlovarský hotel Imperial, tak ikonický Pupp se na odliv ruských klientů začaly připravovat už před několika lety a klientelu se snaží i nadále co nejvíce diverzifikovat.

Historie karlovarského hotelu Thermal:

Video placeholder
Historie hotelu Thermal. Srdce Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary • Videohub

„Šli jsme tomu naproti už od roku 2018, kdy jsem já nastoupil do čela hotelu,“ říká ředitel Puppu Jindřich Krausz. „S válkou to do Varů došlo, řekl bych, na sto procent. Struktura obchodů se musí vyměnit. Ty obchody stále ve velkém cílí na starou klientelu. Je potřeba trochu otevřeného myšlení a schopnost přizpůsobit se,“ dodává ředitel grandhotelu. Obchody, které se tomu brzy nepřizpůsobí, budou podle něj muset brzy zavřít.

„Naše obchody dřív dobře fungovaly pro Číňany, Araby a především pro občany z bývalého Sovětského svazu. Ti sem jeli z velké dálky, tím pádem tady trávili více času a utráceli více peněz. Množství lidí je teď možná srovnatelné, ale do obchodů se klientela nevrátila. Obchody běžně prodávaly šperky za tisíce euro, to už dnes koupí jen málokdo,“ svěřuje Gorin.

Nejhůř se ale podle něj daří právě obchodům s křišťálem a doplňky do interiéru. „Myslím, že tyto obchody trpí úplně nejvíc. Jejich byznys byl z 95 procent založený na klientech z bývalého Sovětského svazu. Například Bohemia Crystal byl hodně známý, poměrně kvalitní a nebyl tak drahý,“ popisuje problémy prodejen Gorin. Popularitu zvyšoval i servis zahrnující zabalení lustru a bezpečnou dopravu přímo na adresu zákazníka.

Prohlédněte si, jak to na lázeňské promenádě nyní vypadá >>>

 

Firma Borise Gorina, kterou vlastní společně se svou manželkou, měla v minulosti v lázeňském městě osm prodejen s luxusním oblečením značek Bogner, Hugo Boss nebo Escada. Kvůli pandemii koronaviru a vládním opatřením se ale dva z nich neudržely. Situace se ale nelepší ani teď. „Přemýšlíme, že zavřeme i další dva obchody. Sešlo se příliš mnoho faktorů. Jedním z nich je určitě válka na Ukrajině, ke které se přidala inflace i rostoucí náklady na elektřinu,“ vysvětluje majitel.

Příležitost ke změně ale podle svých slov nevidí. Například pro značku Bogner má výhradní zastoupení pro Českou republiku a změna by tak byla velmi komplikovaná. „Snažím se vytáhnout všechny finanční rezervy, udržet se a věřit tomu, že se trh vyčistí, konkurence se oslabí a my z toho pak budeme v budoucnu prosperovat,“ doufá majitel. Obrat jeho obchodů ale zůstává nadále hluboko pod úrovní z dob před pandemickou krizí. Ta osekala výnosy o osmdesát procent. „V současnosti máme v porovnání s předcovidovými čísly zhruba poloviční obrat,“ dodává.

S odchodem rusky hovořících klientů odzvonilo klasickým lázeňským pobytům. „Lidé preferují prodloužené víkendy a wellnesové služby. Kdyby se lázeňství tradičního typu nevezlo na podpoře zdravotních pojišťoven, pravděpodobně by jeho konec už přišel. Samoplátců, kteří jsou ochotní absolvovat třítýdenní lázeňskou léčbu, není mnoho,“ říká Rebjonok a dodává, že ruští hosté jsou zároveň jedni z mála, kteří klasickému lázeňství rozumí.

Atmosféra města tomu přesně odpovídá. Do obchodů sice nakukují zvědaví turisté, ale spíše než s cílem nakoupit pouze okukují drahé zboží. Obchody s křišťálem nebo luxusními šperky zejí prázdnotou úplně. „Mnoho obchodů zavřelo, hlavně pokud měli majitelé pouze jeden obchod. Náš majitel má celkem čtyři obchody, v každém se něco prodá, a tak je snazší se udržet,“ říká prodavačka módy v obchodu Leopard. V centru se nyní daří spíše prodejnám s běžnějším sortimentem nebo kavárnám a restauracím. Ty těží právě ze změny hostů, kteří mají zájem pouze o hotelovou snídani a na oběd a večeři jsou raději do města.

Obchodníci ale doufají, že to nejtěžší období už je minulo. „Pořád se nám moc nedaří, protože začala válka, takže jedno vystřídalo druhé. Ale uvidíme. Brzy tady bude festival, ten snad obchod nakopne,“ doufá prodavačka luxusních šperků ve zlatnictví Royal Diamonds.