Tatranskému impériu miliardáře Rattaje se prodražuje provoz. Turisté se ale vracejí

Chopok, vrchol lyžařského střediska Jasná v Nízkých Tatrách

Chopok, vrchol lyžařského střediska Jasná v Nízkých Tatrách Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Ředitel střediska Jasná Jiří Trumpeš
Chopok, vrchol lyžařského střediska Jasná v Nízkých Tatrách
Chopok, vrchol lyžařského střediska Jasná v Nízkých Tatrách
Ovečky
Chopok, vrchol lyžařského střediska Jasná v Nízkých Tatrách
42
Fotogalerie

Největší lyžařské středisko na Slovensku čeká náročný úkol. Jasná musí najít balanc mezi strmým růstem nákladů a adekvátním zvýšení vlastních cen. Tak, aby neodradila tisíce slovenských, českých, polských, maďarských a pobaltských návštěvníků. Především zdražení energií komplikuje plán celé skupiny Tatry Mountain Resorts slovenského miliardáře Igora Rattaje, jak se co nejrychleji vynořit z pandemických ztrát v řádu vyšších desítek milionů eur (jednotek miliard korun) a znovu si sáhnout na tučné zisky. V dosavadní letní sezoně se turisté rychle vracejí, klíčová ale bude až zima, kdy se útraty návštěvníků tyčí výše než sám Chopok.

„Ve srovnání s posledním standardním rokem 2019 nám narostly celkové náklady o 35 procent, aktuálně se pohybujeme mezi dvaceti a třiceti miliony eur ročních provozních nákladů. Jen energie se nám začátkem roku trojnásobně prodražily, nyní jsou na dvojnásobku, který jsme si raději zahedgovali do budoucích let,“ popisuje ředitel střediska Jasná Jiří Trumpeš. Součástí komplexu je horské středisko, osmero hotelů, restaurace, půjčovny či lyžařské školy.

Dražší energie mají extrémní dopad na profitabilitu lanových drah, největšího žrouta energie. Dokonce i hotely, restaurace a wellness mají nižší spotřebu.

I pod tatranskými kopečky si tak turisté připlatí. Současné zdražení v letní sezoně má oscilovat kolem deseti procent, ani to ale dle Trumpeše zdaleka nepokryje vyšší náklady. Obousměrný lístek na Chopok zakoupený online aktuálně stojí 23 eur, pro dítě sedmnáct. Tentýž lístek zakoupený fyzicky na pokladně vyjde dospělého na 27 eur a za dítě si případně připlatí 19 eur. Středisko se tak snaží návštěvníky motivovat, aby nakupovali s předstihem online a usnadnili plánování provozu.

O kolik se ceny zvednou v zimě, která je pro byznys klíčová, ještě není jasné. Znovu ale bude platit, že kdo dřív nakoupí, ten zaplatí méně – v hotelech či na sjezdovce.

Chopok, vrchol lyžařského střediska Jasná v Nízkých TatráchChopok, vrchol lyžařského střediska Jasná v Nízkých Tatrách|E15 Michaela Szkanderová

„Ubude permanentek, které nabídneme v nejlevnější kategorii. Zdražení se může pohybovat znovu kolem deseti procent, na cenové politice ale ještě pracujeme. Uvědomujeme si, že lidé reálně chudnou,“ říká Trumpeš. Ne všechny ceny ale porostou. Vysoké ceny, které platí ti návštěvníci, již nakupují až fyzicky na pokladně, už téměř neporostou stejně jako ceny skipasů či ubytování v nejvyšších kategoriích.

Zdražování v Česku - Vývoj cen základních potravin od roku 2015 do poloviny roku 2022

Video placeholde
. • Videohub

Kromě Jasné provozuje TMR na Slovensku také střediska Tatranská Lomnica, Starý Smokovec či Štrbské Pleso. Další má v Česku – Ještěd –, Rakousku a v Polsku. „Ceny energií jsou tak frustrující a zničující. Možná si to klient ještě ani neuvědomuje, ale bude to mít obrovský dopad do cen produktu. Nejhorší je, že nemáme výhled na zlepšení,“ konstatoval v květnu Rattaj. Sám měl strávit v uplynulé lyžařské sezoně šedesát dní na sněhu. Dobrá zpráva pro něj i střediska je, že se turisté do hor rychle vracejí navzdory zdražování.

Dosavadní letošní návštěvnost sice nedosahuje čísel z posledního standardního roku 2019, za kterými zaostává o 15 procent, oproti loňsku je ale o třetinu vyšší, tvrdí Trumpeš. To odpovídá i našemu pozorování – spoustu turistů potkáváme nejen v Jasné, ale i v nedalekém Štrbském Plesu. Volných míst vidíme na parkovištích či u stolů v restauracích pomálu. Tatry znovu žijí.

Rodiny s dětmi Jasná láká třeba i na žhavou novinku – návrat k pastýřské tradici. Středisko po letech snah získalo souhlas k navrácení speciálního plemene valašských ovcí na dvoutisícový Chopok, třetí nejvyšší horu Nízkých Tater. Slouží nejen jako atrakce, ale i jako úspora za naftu do sekaček. Udržitelnost především.

„Češi tvoří přes zimu asi desetinu naší klientely. V létě je jejich podíl dvojnásobný,“ vyčísluje Trumpeš. V zimě klienti průměrně za den utratí kolem stovky eur (2,5 tisíce korun) za ubytování, stravu a za skipas, přičemž se obvykle zdrží dva dny nebo necelý týden. V létě utratí polovinu a více toho co v zimě.

V zimě bude Jasná lákat především na novou velkokapacitní lanovku, jejíž stavbu má dokončit v prosinci. Investice za sedmnáct milionů eur (418 milionů korun) má propojit hlavní nástupní bod Biela Púť, kde jsou hotely a služby, s nástupem na lanovku, jež vede na vrchol Chopku. Další tři miliony eur šly do posílení zasněžování. „Dokážeme tak garantovat kompletně otevřené středisko už během prosince,“ říká Trumpeš.

Právě dostatek sněhu může být do budoucna pro byznys lyžařských středisek větším strašákem než pandemie či drahota, což přiznávají i v Jasné: „Střediska v nadmořské výšce do pěti set metrů to budou mít těžké.“ Je otázka, zda a případně kdy by došlo i na ta výše položená.