Cenová bublina praskne, poptávka po řemeslnících klesá, říká Kutnar | E15.cz

Cenová bublina praskne, poptávka po řemeslnících klesá, říká majitel DEK Vít Kutnar

Petr Weikert

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Miliardář Vít Kutnar zažívá velmi dynamické období. Jeho stavebniny DEK meziročně vyrostly na tržbách o třicet procent a obor i přes rostoucí ceny v boomu pokračuje. DEK v růstu pomáhá i nový přírůstek do rodiny – společnost Best vyrábějící betonové prvky. Za Best podle neoficiálních informací zaplatila sumu pod třemi miliardami korun a z jejich příjemce, tedy bývalého majitele Tomáše Březiny, se poté stal prezidentský kandidát. Teď Kutnar čeká na trhu stavebnin cenovou korekci. „Ve chvíli, kdy klesne poptávka, což se v horizontu roku nebo dvou stane, na to zareagují ceny stavebních materiálů. Vrátí se na hodnotu, kterou jim umožní výše nákladů v té době,“ popisuje Vít Kutnar.

Jaký je to pocit stvořit prezidentského kandidáta?

Já ho určitě nestvořil. Kandiduje někdo, koho znám, a je zajímavé to sledovat.

Budete pana Březinu volit?

Držíme mu s Bestem palce.

Jak těžké bylo s ním uzavřít dohodu o prodeji jeho betonového království Best? Ptám se proto, že o prodeji uvažoval už několikrát, ale vždycky z toho sešlo.

Byla to jedna z nejrychlejších dohod, kterou jsem kdy udělal. Do toho procesu DEK přistoupil vlastně až v poslední fázi. Všechno bylo ze strany pana Březiny rozmyšleno, první kroky už předtím učinil sám. Příjemná práce. U jiných dohod, které jsem uzavřel, nepamatuji, že by to někdy šlo tak hladce.

Nedostatek výrobků a surovin

Video se připravuje ...

Jak se daří Bestu poté, co jste ho odkoupili?

Firmě se daří velice dobře. Očekávání, která jsme měli na začátku, se povedlo dokonce překonat. To jednak souvisí s vysokou poptávkou, která je na trhu, jednak s tím, že Best byl dobře zainvestovaný. V betonových prvcích je naštěstí materiálu dostatek a tak můžeme plnit svoji prodejní roli dobře.

Jaké vlastně pro vás bylo mentální přepnutí od čistě prodejní firmy k výrobě?

Na začátku musím přiznat, že to pro mě byla nezvyklá situace. Lehce schizofrenní, řekl bych. Ale řekli jsme si, že mezi obchodem a výrobou bude stát velká čínská zeď a to se naštěstí podařilo naplnit. Ty složky spolu nekomunikují. Zvládám to nakonec i já. Když jsem v roli výrobce, mám za partnery konkurenty DEK, a když jsem obchodník, mám za partnery konkurenty Bestu.

Podobné je to asi i se Stachemou, slovenským výrobcem stavební chemie, kterého jste také koupili?

Ano, i když je to trochu jiný typ byznysu. Best má několik málo výrobků, které jsou si charakterem velmi podobné a vyrábějí se v obrovském množství. To se dá centrálně docela dobře řídit. Stachema má pět výrobních závodů s různým programem, v každém je několik řad výrobků, které se sebou nemají moc souvislostí. Musí se řídit úplně jinak než Best.

Kdo dnes něco staví nebo opravuje, nestačí sledovat, jak letí ceny nahoru. Stavební firmy garantují rozpočty jen na pár týdnů dopředu. Jaký souběh událostí se stal, že vyústil v takhle vypjatou situaci?

Záleží na tom, jak hluboko do minulosti v hledání důvodů půjdeme. Základ byl na začátku covidu, kdy všichni čekali pokles poptávky a byznys utlumil investiční činnost. To mělo za výsledek razantní zlevnění stavebních materiálů. Takže je důležité si uvědomit, že se teď srovnáváme s velice nízkou základnou, která tu dlouho předtím nebyla. O to ten růst vypadá větší.

Co se dělo pak?

Následovalo oživení u všech dodavatelských řetězců a shoda několika událostí. Mám na mysli vliv extrémního počasí, vyhoření několika továren, vysokou poptávku na trhu, kterou nikdo nečekal. Týkalo se to globálních materiálů, jako je dřevo, plasty a železo. To se bavíme o prvním a začátku druhého covidového roku. Pak přišel nárůst cen energií a pak začaly růst i lokální stavební materiály.

Můžete to přiblížit konkrétně?

Tak třeba na začátku covidu vůbec nezdražovaly cihly. 

Přístup k veškerému digitálnímu obsahu

Předplatit E15 Premium

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newslettery