Digitální startupy nenápadně mění českou ekonomiku, říká evropská šéfka Citi

Kristine Braden řídí evropské operace Citibank a rovněž je generální ředitelkou investiční firmy Citigroup Global Markets Europe se sídlem ve Frankfurtu.

Kristine Braden řídí evropské operace Citibank a rovněž je generální ředitelkou investiční firmy Citigroup Global Markets Europe se sídlem ve Frankfurtu. Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Do Česka jezdí Kristine Bradenová, současná šéfka evropských aktivit nadnárodního finančního domu Citibank, již od konce 90. let. Zdejší trh označuje za profesionální i transparentní a zamlouvá se jí, že se z tuzemských firem postupně stávají globální hráči. Radost jí dělá i zdejší startupová scéna, kvůli které Citi dokonce zřídila speciální oddělení. „Takové firmy si většina lidí spojuje se Silicon Valley či se Singapurem, ale digitální startupy nenápadně mění i českou ekonomiku,“ říká Bradenová v rozhovoru pro deník E15.

Jak dopadá válka na Ukrajině na váš byznys? 

Vyjádřila bych se k tomu z více stran. Myslím, že můžeme být hrdí na naše ukrajinské kolegy. Díky nim naše banka funguje na Ukrajině navzdory válce i nadále. Pomáhali jsme mnoha našim kolegům a jejich rodinám s evakuací do Polska, kde jim v současnosti zajišťujeme ubytování. Část kolegů se evakuovala z Kyjeva do Lvova. To nám umožňuje dál poskytovat služby našim klientům. Co se týče širšího regionu, dopady na finanční systém byly značné. Ale pracujeme s našimi klienty, aby se dokázali se změnami způsobenými válkou vypořádat. Taktéž pomáháme humanitárním organizacím, které přicházejí do střední Evropy. Například jim zajišťujeme otevírání a vedení bankovních účtů.

Co dopady na vaše podnikání v Rusku?

Samozřejmě zde byly dopady, jelikož menší část našich klientů pocházela z Ruska. Ale kvůli sankcím jsme vztahy s nimi ukončili.

S jakými největšími problémy se vaši klienti potýkají v souvislosti s válkou na Ukrajině?  

Na Ukrajině podniká mnoho mezinárodních firem a mnoho z nich muselo své operace omezit, i proto aby se postaraly o své zaměstnance. Nadále poskytujeme základní služby, jako jsou hotovostní operace a výplaty mezd.

Banka Citi působí ve 42 evropských zemích, přičemž v 24 má fyzické zastoupení, a to včetně Švýcarska. Je přítomná také v Pobaltí a v dalších rozvíjejících se evropských zemích. V Evropě, kde působí již přibližně sto let, zaměstnává okolo 14 tisíc lidí. 

Nakolik významný je pro Citi region střední Evropy včetně Česka?  

Velmi významný. Jsme fyzicky přítomni v šesti zemích. V Polsku podnikáme prostřednictvím polské banky. Moc se nám zamlouvá, že v tomto regionu stále vidíme příležitosti k růstu. Pokud se podíváme na ekonomický vývoj, tak je zde samozřejmě rostoucí inflace, a to i kvůli narušení dodavatelských řetězců. Každá krize vyvolává nové potřeby, a to i v oblasti financí. V současnosti se zvýšila poptávka po našich službách ze strany firem z energetického sektoru. Kvůli cenové volatilitě pomáháme našim klientům, aby mohli v těchto bezprecedentních podmínkách i nadále podnikat.

Co klienty nejvíce trápí? 

Je toho více. Obavou číslo jedna je zcela jistě inflace. Pro některé firmy je přínosem, ale pro většinu je to přítěž, jelikož rostou ceny vstupů. Klienty také trápí situace okolo dodavatelských řetězců, jejich odolnosti a toho, jak se adaptovat na nové dodavatele. Na druhou stranu zaznamenáváme i pozitivní vývoj – zejména oživení byznysu s tím, jak došlo k ústupu pandemie covidu. 

Zmínila jste covid. Jak se vůbec projevily poslední dva roky na fungování banky?

Pandemie, kterou jsme zažili, zcela změnila to, jak a odkud pracujeme. A v mnoha směrech k lepšímu. Před pandemií si například asi málokdo dokázal představit, že bychom mohli provádět veškeré naše operace virtuálně. A totéž platilo i o komunikaci s klienty. Ve skutečnosti nám stačilo jen pár dní na to, abychom se adaptovali na nové podmínky. Jedna německá finanční instituce nám řekla, že v oblasti digitalizace je covid posunul o deset let dopředu – ať už jde o digitální podpisy, či o schopnost zaměstnanců pracovat z domova.

Také jsme nalezli novou rovnováhu mezi prací v kanceláři a z domova. Lidé jsou nyní flexibilnější, což je dobré i pro jejich rodiny. A myslím, že covid a s tím související digitalizace nám výrazně pomohly ohledně produktivity práce. Ale přesto je třeba říci, že člověk je sociální tvor a pomáhá mu, když pracuje společně s dalšími lidmi. Proto věříme v hybridní model, v němž lidé pracují tři dny v týdnu v kanceláři a dva dny pracují z domova.

Citi působí i v Česku. Jak se díváte na zdejší podnikatelské prostředí?

Do Česka jezdím již od roku 1999 a jsem nadšená vývojem během tohoto období a také tím, jak se tomuto trhu daří. Ať už jsou to české firmy, z nichž se stávají globální hráči, atraktivnost trhu a před covidem také solidní ekonomický růst. Samozřejmě jsou zde i potíže – v současnosti zejména inflace. Také se jedná o velmi transparentní a profesionální trh. A jednou z věcí, které nás velmi těší, je naše zdejší oddělení, jež se věnuje mladým digitálním firmám. Takové firmy si většina lidí spojuje se Silicon Valley či se Singapurem, ale tyto startupy nenápadně mění i českou ekonomiku. Pravděpodobně je to dáno zdejší tradicí v oblasti vědy a technických oborů. Právě v této oblasti se nám naskýtají zajímavé příležitosti pro růst.

Vaše banka prošla v posledních letech obrovskými změnami. Jedním z důvodů byl i brexit. Významnou část aktivit jste přemístili do Frankfurtu. Jak se na toto město díváte jako na finanční centrum?  

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!