Do dvou let chceme mít na Západě až pět poboček, říká zakladatel Manifesta Martin Barry

Martin Barry Manifesto

Martin Barry Manifesto Zdroj: Michael Tomeš

Martin Barry Manifesto
Martin Barry Manifesto
Martin Barry Manifesto
Martin Barry Manifesto
Martin Barry Manifesto
8
Fotogalerie

Gastronomická značka Manifesto se chystá expandovat. V zahraničí se chce rozšířit do tří až pěti měst, první podniky hodlá Manifesto otevřít za 18 až 24 měsíců. „Zvažujeme například Hamburk, Brusel, přemýšlíme také o Velké Británii a vytipované máme i tři atraktivní oblasti ve Spojených státech,“ říká zakladatel Manifesta Martin Barry.

V Manifestu už několik měsíců probíhá investiční kolo. Kolik chcete vybrat a kdy bude hotovo?

Cíl je mezi osmi a dvanácti miliony eur, tedy v přepočtu okolo čtvrt miliardy korun. Zatím to vypadá, že je zájem investorů velký. Budeme vybírat asi z pěti šesti zájemců. Dokončit investiční kolo, které nám pomůže zejména expandovat za hranice, chceme na začátku čtvrtého kvartálu.

Kam máte namířeno?

Zaměřujeme se na západ Evropy a USA. Nyní máme v hledáčku asi deset měst, jejichž výběr chceme zúžit na tři až pět. První naše podniky v zahraničí bychom chtěli otevřít za 18 až 24 měsíců.

O jaká města jde?

Zvažujeme například Hamburk, Brusel, přemýšlíme také o Velké Británii a vytipované máme také tři atraktivní oblasti ve Spojených státech.

Hledáte další lokality také v Praze, kde dosud máte dvě pobočky?

V Praze se blíží otevření Manifesta Anděl, na nároží Stroupežnického a Ostrovského ulice. První návštěvníky přivítáme 17. srpna a bude to naše celkem třetí lokalita. Nyní se zaměřujeme na zahraničí. Nicméně myslím, že ještě jedno Manifesto by Praha v budoucnu zvládla. Dlouhodobě se zajímám o budoucnost Staroměstské tržnice, pro kterou mám vizi oživení i partnery, kteří mají zájem ucházet se o proměnu s námi.

Od fondu Orbit Capital jste nyní získali dva miliony eur, přibližně 50 milionů korun. Nepromění se tento úvěr v budoucnu v podíl, jak to mnohdy bývá?

Ne, takto úvěr nastavený není. Jde o takzvaný venture debt, kdy se financuje rozvoj mladé společnosti čistě půjčkou. 

Tento typ financování se používá u takřka vyspělých, ale stále ještě ztrátových firem. To je i případ Manifesta?

Není, už jsme v černých číslech.

Vydělávali jste i v loňském pandemickém roce? 

Samozřejmě že tržby loni klesly, meziročně asi o pětinu, ale zisk navzdory tomu vzrostl. Učinili jsme nějaká provozní opatření a rozšířili byznys model, díky čemuž na nás pokles tržeb neměl takový vliv. Dost jsme museli změnit způsob provozu a řadu služeb a činností jsme si místo outsourcování začali zajišťovat sami. Zároveň jsme si udrželi tým. Navíc považuji za velký úspěch, že letos už jsou prodeje lepší než za celý loňský rok i srovnatelné s obdobím předpandemického roku 2019. 

Jaká je současná vlastnická struktura?

Stále držím 80 procent a Rockaway 20 procent. Majoritu si chci ponechat i po dalším investičním kole.

Martin Barry (41)
  • Pochází z USA
  • Ve Spojených státech působil jako krajinný architekt, byl partnerem newyorské kanceláře W Architecture.
  • V roce 2018 založil v Praze Manifesto Market.
  • S projektem Manifesto také získal cenu Obchodník roku za Nejlepší zákaznický zážitek a dvě nominace na Českou cenu za architekturu.
  • Založil a řídí urbanistickou platformu reSITE.
  • Je členem mezinárodního ubranistického inkubátoru Design Trust for Public Space.