Gastronomická značka Manifesto se chystá expandovat. V zahraničí se chce rozšířit do tří až pěti měst, první podniky hodlá Manifesto otevřít za 18 až 24 měsíců. „Zvažujeme například Hamburk, Brusel, přemýšlíme také o Velké Británii a vytipované máme i tři atraktivní oblasti ve Spojených státech,“ říká zakladatel Manifesta Martin Barry.
V Manifestu už několik měsíců probíhá investiční kolo. Kolik chcete vybrat a kdy bude hotovo?
Cíl je mezi osmi a dvanácti miliony eur, tedy v přepočtu okolo čtvrt miliardy korun. Zatím to vypadá, že je zájem investorů velký. Budeme vybírat asi z pěti šesti zájemců. Dokončit investiční kolo, které nám pomůže zejména expandovat za hranice, chceme na začátku čtvrtého kvartálu.
Kam máte namířeno?
Zaměřujeme se na západ Evropy a USA. Nyní máme v hledáčku asi deset měst, jejichž výběr chceme zúžit na tři až pět. První naše podniky v zahraničí bychom chtěli otevřít za 18 až 24 měsíců.
O jaká města jde?
Zvažujeme například Hamburk, Brusel, přemýšlíme také o Velké Británii a vytipované máme také tři atraktivní oblasti ve Spojených státech.
Hledáte další lokality také v Praze, kde dosud máte dvě pobočky?
V Praze se blíží otevření Manifesta Anděl, na nároží Stroupežnického a Ostrovského ulice. První návštěvníky přivítáme 17. srpna a bude to naše celkem třetí lokalita. Nyní se zaměřujeme na zahraničí. Nicméně myslím, že ještě jedno Manifesto by Praha v budoucnu zvládla. Dlouhodobě se zajímám o budoucnost Staroměstské tržnice, pro kterou mám vizi oživení i partnery, kteří mají zájem ucházet se o proměnu s námi.
Od fondu Orbit Capital jste nyní získali dva miliony eur, přibližně 50 milionů korun. Nepromění se tento úvěr v budoucnu v podíl, jak to mnohdy bývá?
Ne, takto úvěr nastavený není. Jde o takzvaný venture debt, kdy se financuje rozvoj mladé společnosti čistě půjčkou.
Tento typ financování se používá u takřka vyspělých, ale stále ještě ztrátových firem. To je i případ Manifesta?
Není, už jsme v černých číslech.
Vydělávali jste i v loňském pandemickém roce?
Samozřejmě že tržby loni klesly, meziročně asi o pětinu, ale zisk navzdory tomu vzrostl. Učinili jsme nějaká provozní opatření a rozšířili byznys model, díky čemuž na nás pokles tržeb neměl takový vliv. Dost jsme museli změnit způsob provozu a řadu služeb a činností jsme si místo outsourcování začali zajišťovat sami. Zároveň jsme si udrželi tým. Navíc považuji za velký úspěch, že letos už jsou prodeje lepší než za celý loňský rok i srovnatelné s obdobím předpandemického roku 2019.
Jaká je současná vlastnická struktura?
Stále držím 80 procent a Rockaway 20 procent. Majoritu si chci ponechat i po dalším investičním kole.
|