Do kin jde nová verze Macbetha. Rozšiřujeme přístup k divadlu, říká Sam Psyková

Rory Kinnear, Beatrice Scirocchi a Anna-Maria Nabirye ve hře Macbeth

Rory Kinnear, Beatrice Scirocchi a Anna-Maria Nabirye ve hře Macbeth Zdroj: Aerofilms

Sam Psyková
2
Fotogalerie

Ve čtvrtek 10. května pražské kino Aero promítne přímý přenos nové londýnské verze Shakespearovy tragédie Macbeth, a zakončí tak devátou sezónu cyklu přenosů britského divadla do světových kin NT Live. Sam Psyková patří jako zástupkyně vedoucí NT Live k lidem, kteří program v Londýně připravují. 

Jak vybíráte tituly, které promítáte v NT Live?

Cílíme na to, abychom představili co nejširší výběr, tak jako samo britské Národní divadlo dbá na to, aby nabízelo klasiku, nové hry a různé žánry. K tomu se připojují praktické otázky. Každý přenos vyžaduje nějakou dobu na zkoušky, musíme tedy vybírat i podle reálného časového rozvrhu. 

NT Live občas zavítá i do jiných divadel, nejen londýnských, v listopadu se například vypraví do Nottinghamu za Markem Gatissem v dramatu Šílenství krále Jiřího. Jak domlouváte tato představení?

Jsme s jinými divadly dlouhodobě v kontaktu. Pak záleží na konkrétní produkci. Někdy to je takové žonglování s talíři, řešíme praktické detaily a podle toho se rozhodujeme, co budeme vysílat. Opět nám jde hlavně o to nabídnout divákům co nejširší záběr.

Posílají vám distributoři přání, co byste měli vysílat?

Ne, rozhodujeme o tom my v National Theatre. Ale myslím, že distributoři už vědí, že od nás mohou čekat pestrý program, který může přitáhnout různé skupiny diváků.

V Česku nejvíc táhnou známá herecká jména jako Benedict Cumberbatch.

Víme, že některá představení jsou populárnější. Ale pro nás je důležité promítat nejen tyto velké a vyprodané věci, ale i novinky. Chceme vybalancovaný program. 

Proč záznamy natočených představení pak neuvolňujete na dvd jako např. Royal Shakespeare Company? Mnoho diváků by to uvítalo.

Rozhodli jsme se soustředit na komunitní zážitek, na jedinečnou událost vidět divadlo společně na velkém plátně. Představení jsou nafilmována s tím, že je uvidíte na plátně.

Jak spolupracuje režisér přenosu s režisérem představení?

Technický producent a režisér přenosu přijdou s plánem, jak vše natočit, který vidí i režisér představení. Každý přenos vymýšlíme nově, nemáme žádný mustr pro všechny inscenace. Některé produkce si žádají kamerové jízdy, některé kameru na tyči, aby vynikla výška či šířka scény. Vždy pracujeme s více kamerami a snažíme se představení zachytit co nejvíc dynamicky a zajímavě a také tak, jak se ke konkrétní hře hodí. Moje role je právě práce s oběma režiséry na tomto procesu.

Sledujete představení hned po premiéře?

Dokonce hned od hereckých zkoušek. Už první kamerové zkoušce předchází spousta příprav.

Kolik práce navíc s sebou NT Live nese?

Každý přenos vyžaduje dvě zkoušky s kamerami, ty naplánujeme hercům do rozvrhu velmi brzy. Při první si kameramani a režisér přenosu vyzkouší svůj vizuální plán, ten pak s kreativním týmem zhodnotíme, upravíme, později proběhne druhá kamerová zkouška. V den přímého přenosu chceme mít už všechna kreativní a technická rozhodnutí promyšlená, aby NT Live co nejlépe reprezentovalo zážitek z divadla.

Mezi sledováním představení v divadle a v kině ovšem stále nějaký rozdíl zůstává.

Určitě jde o různé zážitky. Během přenosu na jeden večer upřednostňujeme diváky v kině. Kamery si zaberou ta nejlepší místa v hledišti. Chceme, aby se i lidi v kinech cítili součástí divadelního publika, proto ho také v kině vidí a slyší. Atmosféra živého představení by se měla promítnout i do nálady v kinosálu.

Bonusem NT Live jsou rozhovory s režiséry či autory her nebo krátké dokumenty o vzniku inscenace.

Ano, máme příležitost takový extra obsah přidat. Každý přenos má vlastní bonusy, podle toho, co by mohlo diváky zajímat. I tohle zahrnuje hodně plánování a rozmyslu.

Kolik lidí zaměstná jeden přímý přenos?

Liší se to podle velikosti sálu a produkce, ale bývá to vždy velký štáb složený z jevištního týmu a přenosového týmu, mezi sedmdesáti a osmdesáti lidmi.

Jaký je rozpočet jednoho přenosu?

I to se dost liší, záleží, zda jde o muzikál, krátkou show, výpravnou produkci… Specifická čísla vám říct nemůžu.

Kolik zemí v současnosti NT LIve vysílá?

Přibližně sedmdesát a v nich dohromady 2 500 kin, 750 z nich v Británii. První sezónu NT Live koupilo asi dvacet států. Rádi si čteme emaily nebo tweety a komentáře publika z celého světa, ztělesňují to, jak lidi v oněch zemích NT Live prožívají. My sami na sociálních sítích sdílíme trailery nebo krátké rozhovory s herci či tvůrci, i na to diváci reagují.

Od června 2009 NT Live světu ukázalo skoro sedmdesát inscenací. Máte mezi nimi své oblíbence?

Popravdě ne. Osobně jsem se podílela na víc než třiceti přenosech a protože se od sebe vždy tak liší, můj oblíbenec je ten, na kterém zrovna pracuju a do kterého jsem zrovna ponořená. Baví mě, že jeden týden můžu pracovat na Juliu Caesarovi natáčeném mezi stojícími diváky zapojovanými do děje a další na Macbethovi. Variace našich inscenací je úžasná.

Chodila jste na NT Live už před tím, než jste na něm začala pracovat?

Ano, jsem odjakživa fanoušek divadla a přijde mi zajímavé zažít ho různě.

Jakou výhodu podle vás NT Live nabízí?

Především tu, že nemusíte za představením cestovat do Londýna. Uvidíte ho i v případě, že je vyprodané. V Británii také některé záznamy nabízíme zadarmo do škol pro vzdělávací účely. Rozšiřujeme přístup k divadlu, to je velká část naší mise. Někteří diváci nejdřív divadlo zažijí díky NT Live a pak se na něj vydají i naživo.