Do původního stavu se maloobchod nikdy nevrátí, říká šéf vývojáře e-shopů Shoptet Huba

CEO Shoptetu Samuel Huba

CEO Shoptetu Samuel Huba Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

CEO Shoptetu Samuel Huba
CEO Shoptetu Samuel Huba
CEO Shoptetu Samuel Huba
CEO Shoptetu Samuel Huba
CEO Shoptetu Samuel Huba
6
Fotogalerie

Tuzemská služba Shoptet na budování a správu internetových obchodů loni zaznamenala další rekordní rok. Její obrat vzrostl o více než polovinu na 300 milionů koruna, čímž si upevnila pozici největšího středoevropského hráče ve svém oboru. Tempo růstu si chce udržet i letos. „V obratu chceme růst podobně jako loni. Budeme ale spokojeni už v případě, kdy tržby přesáhnou 400 milionů,“ říká šéf Shoptetu Samuel Huba s tím, že Česko je v evropském měřítku e-shopovou velmocí. 

E-commerce sektor jako jeden z mála těží z pandemie. V prvním covidovém roce jste rostli zhruba o sto procent. Jak to bylo loni?

Oproti roku 2020, kdy jsme utržili kolem 200 milionů, jsme vzrostli o další polovinu na více než 300 milionů korun. Rok byl zajímavý i tím, že jsme se začali etablovat na maďarském trhu a zároveň jsme přinesli nové, a řekl bych klíčové, služby naším zákazníkům.

Jaký byl výsledek hospodaření?

Zisk zatím nezveřejňujeme, ale mohu říci, že jsme už několik let v černých číslech. Není to ale ukazatel, kterým se nějak víc zaobíráme. Co nás zajímá, je obrat, počet e-shopů, a jednotlivé konkrétní úkoly – momentálně například úspěšná expanze do Maďarska. Je třeba si uvědomit, že u firem našeho typu se na zisk příliš nekouká. V našem prostředí potřebujeme zabrat co největší podíl na trhu, což s sebou nese obrovské investice.

Video placeholde
Jak pandemie změnila e-commerce v Česku? • Videohub

Jak dlouho bude trvat tato agresivní fáze růstu?

My už v zisku jsme, jsme soběstační. Pro růst zatím nevyužíváme vnější kapitál, přesto se nám daří zvyšovat obrat o polovinu.

Proč by nedávalo smysl růst rychleji za přispění investorů? Sám jste říkal, že co nejrychlejší obsazení trhu je klíčové.

My máme financí dostatek, a když bude potřeba, máme dobrý přístup i ke kapitálu našich současných investorů. V tom problém nevidím. Já si myslím, že rosteme rychle. To, co nás trochu brzdí, je spíš nedostatek kvalitních vývojářů na trhu. A to přesto, že personální posílení je jedním z našich klíčových cílů.

Kolik máte dnes zaměstnanců?

Pracuje u nás asi 200 lidí, což je meziroční nárůst na dvojnásobek. Furt to je málo, chtěli bychom o desítky pracovníků víc. Bohužel, stav na trhu je dlouhodobě špatný.

Co děláte pro to, aby byl pro vývojáře Shoptet lákavý? Máte třeba nějaké speciální benefity?

My máme štěstí v tom, že jsme největší firma v této branži v celé střední Evropě a každoročně zlepšujeme náš produkt. Od Rakouska směrem na východ neexistuje platforma, která obhospodařuje tolik internetových obchodů jako my. V tomto nám pomohlo, že jsme vyrostli na českém trhu, kde je e-commerce mnohem dál než třeba ve zbytku zemí visegrádské čtyřky. Pár čísel: Podíl e-commerce na maloobchodě je v Česku kolem 17 procent, na Slovensku to je 10, v Maďarsku 11. Česko je e-shopová velmoc. Je tu nejvíc internetových obchodů na obyvatele.

V prostředí IT, kde dlouhodobě chybí desetitisíce pracovníků, musí firmy často sahat ke svobodomyslnější politice – například zavedením čtyřdenního pracovního týdne. Nic podobného nechystáte?

Hlavní podle mě pro zaměstnance je, že pracujeme s nejnovějšími technologiemi a že s nimi dokážeme vytvářet produkt, který je pro zákazníky skutečně užitečný. Naše české e-shopy rostly v obratu o čtvrtinu na necelých 45 miliard korun. To je rychleji než celý trh, který se zvětšil o zhruba jedenáct procent na 218 miliard korun. To mě a snad i mé zaměstnance utvrzuje v tom, že to děláme dobře.

Kolik vám meziročně přibylo e-shopů? Naposledy jste hlásili, že jich máte 28 tisíc.

Ano, to bylo někdy na podzim. Na konci roku 2020 jsme jich měli 20 tisíc a na konci toho loňského už bezmála 30 tisíc.

Jaký podíl na trhu máte v Česku?

Asi polovinu z celkem 50 tisíc. Z hlediska obratu to bude méně, asi pětina.

Kdo vám nejvíce konkuruje?

Jsou to globální hráči typu Shopify. Naším specifikem je, že chceme být lokální, chceme být blízko našemu zákazníkovi. Všude, kde budeme v budoucnu chtít působit, vybudujeme i pobočku. To si Shopify nemůže dovolit.

Loni jste koupili veletrh internetových obchodů Reshoper. Jaký s ním máte plány?  

Reshoper je největší e-commerce akce v Česku a my tento koncept chceme rozšířit do střední Evropy. Hlavní motiv je, abychom byli v neustálém kontaktu se zákazníky. To je na trhu e-shopů, který se neustále a rychle mění, stěžejní. Chceme budovat komunitu internetových prodejců, kteří se budou navzájem inspirovat a zároveň přicházet s nápady, jak naši službu ještě dál vylepšit.

Plánujete další akvizice?

Ano, je to jeden ze způsobů, jak urychit růst. Hledáme firmy, kde by byly silnější synergické efekty. Nechceme střílet od boku a posilovat jen kvůli tomu, abychom byli větší. Chceme, aby akvizice dávala smysl.

Co tedy typově zvažujete?

Jsou to zahraniční i české firmy. S některými už jednáme, ale rozhodně nic nechceme tlačit na sílu. Mohu říci snad jen to, že spíš než na konkurenci koukáme po firmách, které by nám rozšířily portfolio služeb. Je to třeba financování byznysu, logistika, marketing a podobně. Většinu těchto služeb alespoň částečně nabízíme už teď, ale nejsou naše, jsou třetích stran.

Loni jste už jednu takovou novou službu přinesli, konkrétně digitální platební bránu Shoptet Pay. Kolik klientů ji využívá?

Jsou to stovky zákazníků, spouštíme to ve vlnách, optimalizujeme to.

Zmínil jste expanzi do Maďarska, kterou jste spustili loni na podzim. Jaké země budou další na řadě?

Koukáme se všude po Evropě, vyhodnocujeme si možnosti. Zatím to vypadá, že budeme pokračovat přes střední Evropu.

Kdy se chcete rozhodnout?

Může to být tento rok. Ale když se tak nestane, nic se neděje. Nikam nespěcháme. Více se soustředíme na cíle v obratu našich e-shopů a nás samotných. To je metrika, kterou sledujeme.

V cílech u těchto ukazatelů tedy můžete být konkrétnější?

V obratu chceme růst podobně jako loni. To znamená o polovinu. Ale budeme spokojeni už v případě, kdy tržby přesáhnou 400 milionů.

Vraťme se k Maďarsku. Proč jste si pro zahájení expanze vybrali právě tuto zemi?

Rozhodovala například velikost a vyspělost trhu, geografická i kulturní blízkost k českému a slovenskému prostředí. Někteří naši dlouholetí klienti tam fungují, což nám pomáhá tamní trh lépe a rychleji pochopit. Další věc je, že tamní e-commerce je oproti té české trochu pozadu, takže tam vidíme velký potenciál k růstu. Už nyní tam máme stovky zákazníků.

Loni jste mluvili o tom, že chcete urychlit zahraniční expanzi. Nyní zas, že nikam nespěcháte. Přinesla expanze do Maďarska nějaké nečekané zádrhele?

Každý takto důležitý krok samozřejmě přináší i nečekané výzvy. V návaznosti na expanzi jsme se třeba rozhodli, že totálně přepneme do angličtiny. Všechny interní procesy už probíhají v tomto jazyce. Na pobočkách samozřejmě mluvíme jazykem dané země. Odpovídá to našemu mottu být co nejblíže zákazníkovi. I díky tomu budou další expanze už mnohem jednodušší.

Kolik máte v Maďarsku pracovníků?

Jsou to jednotky. Řeší tam úkoly specifické pro ten trh. Například soulad s tamním EET systémem. To třeba Shopify pravděpodobně nikdy nebude moci v takové míře zvládnout. Z toho důvodu chceme mít pobočky ve všech zemích, kam půjdeme. Bude to naše konkurenční výhoda proti globálním hráčům.

Jak funguje váš byznys model?

Zákazník si platí každý měsíc za to, že dostává službu, která mu umožňuje začít s prodejem na internetu a růst. Pracujeme na tom, aby finanční bariéry pro vstup na trh e-shopů byly co nejnižší. Máme proto i verzi zdarma, u níž doufáme, že ji zákazník překlopí do té placené. Pak máme ještě Shoptet Premium, díky němuž si e-shopy mohou do naší platformy nahrát i vlastní nástroje. S touto službou lze internetový obchod mnohem flexibilněji nastavovat i z pohledu designu. Míříme tím na větší klienty, kteří jsou schopni a ochotni za ni zaplatit a kteří mají i vlastní vývojáře a čas tyto složitější stránky udržovat.

V tom jste tedy stejní jako Shopify?

Více méně. Akorát jsme trochu blíž řešení na míru, protože každý trh vnímáme odlišně. Shopify má jeden globální produkt. Pak je tu skupina konkurentů, jako třeba česká společnost Shopsys, která zas e-shopy mnohem víc staví na míru. V takovém případě si zákazník může s funkčností a designem stránek pohrát mnohem víc, zároveň je ale pro něj náročnější je postavit a starat se o ně.

Jaké sektory v pandemii zaznamenaly největší skoky?

Je to určitě sběratelství, které investoři zřejmě vnímali jako klidný přístav pro svůj kapitál. Pak také gastro byznys nebo cestovatelské potřeby.

Kdyby chtěl dneska někdo Shoptet koupit, kolik by si musel připravit?

To je spekulace, nejsme na prodej. Máme trochu štěstí v neštěstí, že e-commerce je jedna z mála oblastí, která roste navzdory pandemii. Předpokládáme, že do původního stavu se maloobchod nikdy nevrátí, takže není důvod, proč z tohoto byznysu odcházet.

Samuel Huba (34)

Do Shoptetu nastoupil v roce 2018 a z pozice provozního ředitele se na jaře 2021 dostal do řízení celé firmy.

Vystudoval pražskou Vysokou školu ekonomickou.

Zkušenosti z byznysu nabyl i jako řídící partner ve fondu Impulse Ventures nebo ve společnostech Safetica Technologies.

Shoptet je největším dodavatelem řešení na tvorbu a správu e-shopů ve střední Evropě. Loni firma utržila 300 milionů.